Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wegen houden zichzelf sneeuwvrij

Solar Roadways wil asfalt vervangen door zonnepanelen

Een koppel uit de Verenigde Staten heeft dé manier gevonden om onze wegen op een briljante manier efficiënter te maken en meteen ook iets aan de milieuvervuiling te doen. Hun plan? Al die slierten asfalt vervangen door zonnepanelen. Maar energie opwekken is heus niet het enige dat de 'Solar Roadways' zouden kunnen.

Als je op een warme dag eens met je hand aan het asfalt hebt gevoeld, begrijp je meteen waar het idee voor de 'Solar Roadways' vandaan komt. Scott en Julie Brusaw uit Idaho ontwikkelden samen een soort van zeshoekige glazen tegels met daarin zonnecellen en ledlampjes. Daarmee willen ze alle straten in de Verenigde Staten bedekken, om op die manier een reusachtig zonnepaneel te maken.

Hier zie je hoe het werkt:



Als alle wegen, parkings, trottoirs... in de Verenigde Staten bedekt zouden zijn met de Solar Roadways-zonnetegels, dan zou dat genoeg zijn om drie keer zoveel energie te produceren dan de VS eigenlijk verbruiken. Naast het opwekken van elektriciteit, kunnen de tegels ook elektrische wagens tijdens het rijden opladen. Dat zou een serieuze vooruitgang zijn in de strijd tegen de uitstoot van broeikasgassen.

"We zouden geen steenkoolcentrales meer nodig hebben, wat de CO2-uitstoot in Amerika met 50 procent zou terugdringen. Daarnaast zouden wagens met een verbrandingsmotor compleet overbodig worden, waardoor de uitstoot nog eens met 25 procent verminderd wordt", zegt Scott Brusaw aan CNN.


Vaarwel files en sneeuwproblemen

De voordelen van zo'n zonnepanelenweg lijken nu al immens, maar wacht tot je hoort wat de tegels nog allemaal in petto hebben. Het is onmogelijk om wegmarkeringen en lijnen op de tegels te schilderen omdat de verf het zonlicht niet doorlaat. Daarom zijn de Solar Roadways met ledlichtjes uitgerust. Die kunnen dan gebruikt worden als markering, maar ook om het verkeer te regelen als er files zijn of om chauffeurs te waarschuwen voor overstekend wild of spelende kinderen.

En als je nog steeds niet overtuigd bent, is er nog een leuk extraatje: de wegen houden zichzelf sneeuwvrij. Omdat een laag sneeuw de tegels onbruikbaar maakt, bouwden de Brusaws kleine verwarmingselementen in de tegels in. Al moeten we er wel bij vertellen dat het systeem in echt winterse landen, waar de sneeuw zich maanden aan een stuk ophoopt, niet veel effect heeft. Maar voor België zou zo'n weg ideaal zijn.


Crowdfunding

De Brusaws zijn er ondertussen al in geslaagd om een werkende zonnepanelenparking aan te leggen naast hun lab. Het prototype is in staat om 3.600 watt aan stroom op te wekken en biedt dankzij het speciale glas dezelfde tractie als een normale weg. De tegels van het prototype zijn slechts voor 69 procent bedekt met zonnecellen, maar de productiemodellen worden wel helemaal bedekt en kunnen dus nog meer elektriciteit opwekken.

Om hun project te financieren, lanceerde het koppel een crowdfundingcampagne op Indiegogo. Het doel is om 1 miljoen dollar (733.500 euro) in te zamelen om eind dit jaar of begin volgend jaar met de massaproductie van Solar Roadways-panelen te beginnen. Met nog zeven dagen te gaan, werd al 952.000 dollar geïnvesteerd.

Bron: CNN en Indiegogo via Newsmonkey.be
Publicatiedatum: