Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

"Eric Odenwald: "Biologisch is geen aankoopreden"

Biologisch zit bij De Leckere in de genen

Tholen – Hoewel al het bier van De Leckere uit De Meern biologisch is, draait het binnen de brouwerij vooral om smaak. Directeur Eric Odenwald: "Ons assortiment bestaat uit een zeer eigen smaakpallet, met voor ieder wat wils. Daarmee scoren we. Smaak staat voorop en daarom proberen we de bieren extreem lekker te maken. Naar mijn mening is het feit dat het bier biologisch is geen aankoopreden, maar enkel een aankoopbelofte."


Eric met een glas Trajectum.

'Biologisch niet lekkerder'

Maar waarom is De Leckere dan biologisch? Daarvoor heeft Eric een simpele verklaring: "Als je dan toch lekker bier gaat maken, kan je net zo goed biologisch bier gaan brouwen. Ik ben in het verleden enthousiast geraakt over biologische producten en besloot hierin verder te gaan. Ik wilde een Nederlands biermerk neerzetten met 'organic roots'." Hoewel Eric destijds zelf op smaak 'omgeschakeld' is naar biologisch, is hij zelf niet heilig overtuigd van de 'smaakplus'. "Wel is biologisch beter voor de natuur en bio zal blijven groeien, dat is onomkeerbaar."

De bierbrouwer probeert zoveel mogelijk Nederlandse mout te gebruiken. Eric verwacht vanwege de vroege start van het voorjaar voor 2014 een hogere opbrengst dan het afgelopen jaar. Volgens hem maakt het qua smaak niet uit of de mout biologisch of conventioneel geteeld wordt. "Wel sta ik helemaal achter de biologische werkwijze. Onze genen vinden dat we biologisch bier moeten brouwen."


Groei

De Leckere heeft het afgelopen jaar een mooie groei doorgemaakt. Ook de nieuwe huisstijl is volgens Eric goed ontvangen. "We hebben hier positieve reacties op gehad en het bier wordt leuk verkocht." Om de groei bij te kunnen blijven benen is de productiecapaciteit de afgelopen tijd verdubbeld. "Dit hebben we gerealiseerd door de procestechnologie te verbeteren. De productie is efficiënter ingericht en er zijn wat knelpunten opgelost. Waaronder extra tanks van 60 hectoliter, waardoor capaciteitsverbetering van 50% bereikt."

Horeca

De Leckere richt zich met name op de horeca en de speciaalretail. Het bier ligt ook in diverse zelfstandige supermarkten in de regio. "Het aantal afnemers groeit. Zo komen er elke maand wel horecagelegenheden bij. Deze zijn door het hele land heen te vinden, 30% van ons bier zetten we af in de eigen regio." De focus op de horeca is een bewuste: "Op dat marktsegment moet je je als biermerk op focussen."


Speciaalbieren

Naast het vaste assortiment zijn bij De Leckere diverse keren per jaar speciaalbieren verkrijgbaar. Zo is onlangs De Leckere SpringHaver geïntroduceerd als jaarlijks terugkerend seizoensbier. "Hier is heel goed op gereageerd en we hebben er veel van verkocht. Vorig jaar heette dit bier nog de Special Edition Lentekuit 2013. Dit jaar hebben we er drie keer zoveel liters van gebrouwen.” Naast deze speciaalbieren brouwt De Leckere ook wel eens op verzoek een bijzonder biertje. "We proberen wat dat betreft twee/drie keer per jaar iets leuks te doen. Op die manier willen we laten zien dat we goed kunnen brouwen." In de zomer zal De Leckere bijvoorbeeld een Romeins Landbier op de markt brengen, onder de naam Trajectum. "Dit wordt een heel fris zomerbiertje. Het gaat om een special voor de horeca en we ontwikkelen hem voor een groot Utrechts project." Ook is de brouwer bezig met een speciaal kersenbier voor de Betuwse Kersenfeesten.


Als Biojournaal-redacteur heb je bepaalde privileges, zoals voorproeven van de nieuwe Trajectum.

Voor meer informatie:

Eric Odenwald
Bierbrouwerij De Leckere
Molensteyn 3D
3454 PT De Meern
De Leckere
06 53731048
030 2312343
Eric@odenwald.nl
www.deleckere.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven