'Bio als leraar voor en leerling van gangbare landbouw'
Hoe kunnen gangbaar en biologisch meer van elkaar leren?
Sowieso is duidelijk dat niet alleen de gangbare landbouw van de biologische landbouw kan leren, maar dat er leerkansen bestaan in beide richtingen. Een tweede vaststelling is dat het huidige kennissysteem een aantal kenmerken vertoont waardoor verschillende leerkansen niet gegrepen worden. Dat geldt zowel voor de biologische als de gangbare landbouw.
Op basis van tien interviews licht het rapport toe waar er verbeteringen mogelijk zijn in de kennisverspreiding en –communicatie om landbouwers efficiënter te laten werken. Daarnaast staat het ook stil bij hoe de kennisuitwisseling tussen beide landbouwsystemen te verbeteren is, hoe de context een invloed heeft op het omschakelingsproces naar biologische landbouw en hoe het leertraject van biologische landbouwers verloopt. Tot slot blijkt het huidige kennissysteem het onderzoekers moeilijk te maken om de beperkingen van het leervermogen van het systeem te overstijgen. Instituties, structuren en de context spelen een belangrijke rol bij het ontwikkelen, delen en uitwisselen van kennis. Noodzakelijke veranderingen vinden zo moeilijk of niet plaats. Over en door die structuren verbanden leggen, vraagt de nodige aandacht.
Klik hier om het rapport te lezen.
Bron: Landbouw en Visserij Vlaanderen