Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Bio als leraar voor en leerling van gangbare landbouw'

Hoe kunnen gangbaar en biologisch meer van elkaar leren?

Onlangs is het rapport 'Bio als leraar voor en leerling van gangbare landbouw' van de Afdeling Monitoring en Studie (AMS) van de Vlaamse overheid uitgebracht. Hierin wordt ingegaan op de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat de gangbare en biologische landbouw meer van elkaar kunnen gaan leren. Landbouw duurzamer maken, vereist (systeem)innovaties Dit rapport gaat vanuit het theoretisch kader over leren in ordes na hoe de pioniersrol versterkt kan worden die biologische landbouw heeft in de verduurzaming van de landbouw.

Sowieso is duidelijk dat niet alleen de gangbare landbouw van de biologische landbouw kan leren, maar dat er leerkansen bestaan in beide richtingen. Een tweede vaststelling is dat het huidige kennissysteem een aantal kenmerken vertoont waardoor verschillende leerkansen niet gegrepen worden. Dat geldt zowel voor de biologische als de gangbare landbouw.



Op basis van tien interviews licht het rapport toe waar er verbeteringen mogelijk zijn in de kennisverspreiding en –communicatie om landbouwers efficiënter te laten werken. Daarnaast staat het ook stil bij hoe de kennisuitwisseling tussen beide landbouwsystemen te verbeteren is, hoe de context een invloed heeft op het omschakelingsproces naar biologische landbouw en hoe het leertraject van biologische landbouwers verloopt. Tot slot blijkt het huidige kennissysteem het onderzoekers moeilijk te maken om de beperkingen van het leervermogen van het systeem te overstijgen. Instituties, structuren en de context spelen een belangrijke rol bij het ontwikkelen, delen en uitwisselen van kennis. Noodzakelijke veranderingen vinden zo moeilijk of niet plaats. Over en door die structuren verbanden leggen, vraagt de nodige aandacht.

Klik hier om het rapport te lezen.

Bron: Landbouw en Visserij Vlaanderen
Publicatiedatum: