De partij wijst op onderzoek van Milieu Centraal, waaruit blijkt dat er in de afgelopen anderhalf jaar negentig keurmerken zijn bijgekomen. In totaal zijn er nu 170 verschillende keurmerken in Nederland voor producten in de supermarkt en andere winkels.
De keurmerken zijn vaak misleidend, aldus Voordewind. "Er zijn voor koffie, thee en chocolade maar liefst 11 verschillende keurmerken."Voordewind stelt op basis van een publicatie in de Consumentengids dat 4 van de 5 supermarkten onvoldoende tot slecht scoren bij verantwoord inkopen.
Foto: AP-Roukema
Regie
"Moet vanuit de overheid niet meer regie worden gevoerd, zolang bedrijven hun eigen gang gaan met beperkte of zelfs misleidende informatie richting consumenten?" Volgens het kamerlid moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat eigen huismerken met een keurmerk, zoals bijvoorbeeld bij de Albert Heijn, wel eerlijk worden geproduceerd.Hij stelt dat keurmerken vaak bijvoorbeeld helemaal niets zeggen over goede arbeidsomstandigheden. Voordewind wil dat het Centraal Bureau Levensmiddelen, de branchevereniging van de supermarktbranche in samenwerking met minister Ploumen meer uniformiteit in de keurmerken zou moeten aanjagen.
Ook uit andere hoek is de afgelopen tijd kritiek geweest op de verschillende keurmerken. Zo heeft voedselwaakhond foodwatch actie gevoerd tegen Albert Heijn, omdat het puur&eerlijk-label zou misleiden. Volgens foodwatch zitten in de producten veel onnodige suikers, zout en smaakversterkers.
Bron: NU.nl