Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Joris Lohman (YFM): "Bio-landbouw moet basisprincipe worden van toekomstige landbouw"

Tholen - Joris Lohman, directeur van de Youth Food Movement, was donderdag 13 maart één van de sprekers op de ZLTO-bijeenkomst 'Grijp je kansen in de bioteelt'. Hij ging in op de kansen die hij ziet voor bio-ondernemers. In zijn presentatie gaf hij ook aan dat biologische landbouw de basis kan zijn van de toekomstige landbouw. En biologisch is volgens hem één van de voorbeelden van hoe een duurzaam voedselsysteem eruit kan zien.

Joris omschreef de Youth Food Movement als een netwerk van jonge mensen dat door middel van voedsel de wereld wil verbeteren. "Er is zo veel mis met ons wereldvoedselsysteem. Het is belangrijk om te beseffen dat er een grote verbinding is tussen dit voedselsysteem en hoe de wereld eruit ziet." De 300.000 vertegenwoordigers van Slow Food en de YFM zijn dan ook niet voor niets over de hele wereld te vinden. "Het is cultureel bepaald hoe je omgaat met voedsel. Om het
wereldvoedselsysteem te kunnen verbeteren is het daarom van belang om dit vanuit allerlei verschillende standpunten te bekijken."


Biologisch één van de voorlopers

De Youth Food Movement is de jongerenbeweging van de Slow Food-organisatie, dit is de letterlijke tegenbeweging van fastfood. "Bij ons staat de waarde van voedsel centraal. Het draait om diversiteit, smaak, duurzaamheid en goede prijzen. Kleinschalige bedrijven hebben volgens ons de toekomst." Joris ziet geen heil in opschaling als enige weg. "Men moet op zoek naar een nieuwe manier van voedsel produceren. Biologisch is volgens mij één van de voorlopers van hoe een duurzaam voedselsysteem eruit kan zien."

"Kritische consument wil meer betalen voor goed voedsel"

Hij ziet nog volop kansen voor biologische ondernemers: "Zij kunnen veel meer bereiken met de manier hoe zij hun verhaal uitdragen. En hoe meer mensen met biologisch bezig zijn, hoe interessanter het wordt voor de boeren om om te schakelen." De YFM wil niet voor niet een nieuwe generatie kritische consumenten opleiden. Ook hier kunnen bio-ondernemers volgens hem van profiteren: "Deze consument zal bereid zijn om meer te betalen voor goed voedsel."

"Bio-landbouw basisprincipe van toekomstige landbouw"

Joris erkende dat hij niet specifiek pleit voor biologisch. "Wel ben ik van mening dat een groot deel van de biologische landbouw het basisprincipe moet worden van de toekomstige landbouw. Biologisch is volgens mij één van de voorbeelden van hoe een duurzaam voedselsysteem eruit kan zien. Je ziet in Nederland bijvoorbeeld nog altijd bedrijven verder uitbreiden. Dit zal de komende vijf jaar nog rendabel zijn, maar over tien jaar worden we hierin toch voorbijgestreefd door grotere landen waar veel meer ruimte is voor dergelijke uitbreidingen."

Tips voor bio-ondernemers

De YFM-directeur gaf de toehoorders ook nog als tip om niet alleen biologisch te gaan werken om een paar cent meer voor je producten te krijgen. "Je moet niet omschakelen om wat meer te verdienen. Dat heeft geen zin. Kijk naar een manier hoe je het verhaal beter kunt verkopen. En hoe kan je een andere afzet creëren? Let wel: ik zeg hiermee niet dat alle boeren perse festivalorganisator, worstmaker én
marketeer moeten zijn."

Joris ziet ook dat de voedselcollectieven een vlucht nemen. "Hiermee valt nog veel winst te behalen. Ook is er nog veel mogelijk als het gaat om webshops en pick-up-points." En het is volgens hem van groot belang om consumenten aan te sporen om meer biologische producten en producten met andere keurmerken te kopen. "Hierdoor komt er meer geld bij de primaire producent terecht."

Voor meer informatie: info@youthfoodmovement.nl en www.youthfoodmovement.nl