
Joris omschreef de Youth Food Movement als een netwerk van jonge mensen dat door middel van voedsel de wereld wil verbeteren. "Er is zo veel mis met ons wereldvoedselsysteem. Het is belangrijk om te beseffen dat er een grote verbinding is tussen dit voedselsysteem en hoe de wereld eruit ziet." De 300.000 vertegenwoordigers van Slow Food en de YFM zijn dan ook niet voor niets over de hele wereld te vinden. "Het is cultureel bepaald hoe je omgaat met voedsel. Om het
wereldvoedselsysteem te kunnen verbeteren is het daarom van belang om dit vanuit allerlei verschillende standpunten te bekijken."

Biologisch één van de voorlopers
De Youth Food Movement is de jongerenbeweging van de Slow Food-organisatie, dit is de letterlijke tegenbeweging van fastfood. "Bij ons staat de waarde van voedsel centraal. Het draait om diversiteit, smaak, duurzaamheid en goede prijzen. Kleinschalige bedrijven hebben volgens ons de toekomst." Joris ziet geen heil in opschaling als enige weg. "Men moet op zoek naar een nieuwe manier van voedsel produceren. Biologisch is volgens mij één van de voorlopers van hoe een duurzaam voedselsysteem eruit kan zien.""Kritische consument wil meer betalen voor goed voedsel"
Hij ziet nog volop kansen voor biologische ondernemers: "Zij kunnen veel meer bereiken met de manier hoe zij hun verhaal uitdragen. En hoe meer mensen met biologisch bezig zijn, hoe interessanter het wordt voor de boeren om om te schakelen." De YFM wil niet voor niet een nieuwe generatie kritische consumenten opleiden. Ook hier kunnen bio-ondernemers volgens hem van profiteren: "Deze consument zal bereid zijn om meer te betalen voor goed voedsel.""Bio-landbouw basisprincipe van toekomstige landbouw"
Joris erkende dat hij niet specifiek pleit voor biologisch. "Wel ben ik van mening dat een groot deel van de biologische landbouw het basisprincipe moet worden van de toekomstige landbouw. Biologisch is volgens mij één van de voorbeelden van hoe een duurzaam voedselsysteem eruit kan zien. Je ziet in Nederland bijvoorbeeld nog altijd bedrijven verder uitbreiden. Dit zal de komende vijf jaar nog rendabel zijn, maar over tien jaar worden we hierin toch voorbijgestreefd door grotere landen waar veel meer ruimte is voor dergelijke uitbreidingen."Tips voor bio-ondernemers
De YFM-directeur gaf de toehoorders ook nog als tip om niet alleen biologisch te gaan werken om een paar cent meer voor je producten te krijgen. "Je moet niet omschakelen om wat meer te verdienen. Dat heeft geen zin. Kijk naar een manier hoe je het verhaal beter kunt verkopen. En hoe kan je een andere afzet creëren? Let wel: ik zeg hiermee niet dat alle boeren perse festivalorganisator, worstmaker énmarketeer moeten zijn."
Joris ziet ook dat de voedselcollectieven een vlucht nemen. "Hiermee valt nog veel winst te behalen. Ook is er nog veel mogelijk als het gaat om webshops en pick-up-points." En het is volgens hem van groot belang om consumenten aan te sporen om meer biologische producten en producten met andere keurmerken te kopen. "Hierdoor komt er meer geld bij de primaire producent terecht."
Voor meer informatie: [email protected] en www.youthfoodmovement.nl