Tholen - Bionext, BioHuis, VBP en de Biowinkelvereniging organiseren op 21 en 22 januari in Zwolle een eigen Biobeurs. Onlangs werd bekend dat meer dan 30 bedrijven al hun commitment hebben uitgesproken aan de Biobeurs. Veel van deze bedrijven zijn al bij dit initiatief betrokken omdat ze lid zijn van één van de bij Bionext aangesloten verenigingen. Udea is er daar één van. Commercieel directeur Erik-Jan van den Brink van Udea is tevens bestuurslid van Bionext. Hij legt in dit artikel uit waarom Bionext besloten heeft om een eigen beurs te gaan organiseren.Erik-Jan: "We hebben jarenlang geprobeerd om tot een goede samenwerking te komen met ICEM. Dit verliep echter niet bepaald soepel. En dat terwijl iedereen het erover eens was dat Bionext als branche-organisatie een belangrijke rol moest spelen in de organisatie van een vakbeurs als deze. Wat ons betreft was ICEM ook bij de organisatie van deze beurs betrokken gebleven, maar we kwamen er niet uit.
Als voorbeeld noemt Erik-Jan het seminar- en workshopprogramma: "Dit had al lang een geïntegreerd onderdeel van de beurs moeten zijn, ook financieel. De tijd dat de overheid via de kennisinstellingen daar veel ondersteuning aan gaf is voorbij en met vrijwilligers organiseer je geen goed programma. Dat hebben we in 2013 gezien. In de beurs van 2014 heeft Bionext er veel tijd en energie in gestopt, maar dat was grotendeels op eigen rekening en dat kon gewoon niet meer."
Timing
Voor Bionext is het als branche-organisatie vooral van belang om grip op het concept en de uitvoering van de beurs te hebben. "Bionext is immers een dragende organisatie die leden binnen de bio-branche van boer tot winkel vertegenwoordigt. De beurs is ook een visitekaartje van de hele biologische sector naar de buitenwereld, naar potentiële omschakelaars, naar nieuwe ondernemers, naar alle verkoopkanalen, naar de kenniswereld en naar maatschappelijke organisaties en overheden."Erik-Jan erkent dat de timing van de bekendmaking van de plannen erg ongelukkig was, kort na het overlijden van BioVak-oprichter Joop de Looze. "Het ging om een ongelukkige samenloop van de omstandigheden. Deze plannen lagen er al een tijdje. En het is in een stroomversnelling gekomen toen het er eind vorig jaar op leek dat de BioVak in januari 2014 zelfs helemaal niet door zou kunnen gaan. Toen hebben we al alle zeilen moeten bijzetten om het doorgaan van de beurs veilig te stellen voor iedereen die al betaald had. Daarom besloten we kort na de beurs om de knoop door te hakken en als gezamenlijke brancheorganisaties zelf de regie in handen te nemen. Je moet niet doorgaan met iets dat niet werkt en wij moesten nu eenmaal een start maken met de organisatie."
Hij geeft aan dat Bionext een goede beurs wil gaan neerzetten, waarop alle geledingen van de branche vertegenwoordigd zijn. "Het wordt een echte ketenbeurs, van boer tot en met bio-retail en out-of-home, aangestuurd door een breed samengestelde beurscommissie, waarin alle schakels vertegenwoordigd zijn. Dus mét een Streekplein en voldoende ruimte om bijvoorbeeld machines te presenteren. We blijven bewust de gedifferentieerde tarieven hanteren, zodat het ook voor de wat kleinere bedrijven mogelijk is om aan de beurs deel te nemen. Daarnaast willen we de beurs inhoudelijk nog beter gaan laden. Deze wens zal vooral terug te zien zijn in het workshopprogramma van de Biobeurs."
Voor meer informatie:
Erik-Jan van den Brink en Bavo van den Idsert, directeur Bionext en www.biobeurs2015.nl.