Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gezinnen gezocht die vooral bio-producten kopen

Consumentenonderzoek De Boodschappenmand van start

Waarom kopen mensen het ene voedselproduct wel en het andere niet? Waarom kiest de één voor biologisch vlees, en de ander voor scharrelvlees? En wat pakt iemand als z'n favoriete merk er niet is – welke afwegingen spelen dan een rol? Het Louis Bolk Instituut voert een onderzoek uit naar wat mensen in hun 'boodschappenmand' stoppen en waarom. Wat zijn nu de doorslaggevende redenen voor consumenten om voor een bepaald product te kiezen? En welke voedingswaarde hebben die producten en wat is hun impact op het milieu?

Er worden deelnemers gezocht uit de Utrechtse Heuvelrug en midden-Gelderland die bijhouden wat ze in drie weken aan boodschappen doen.

Opzet van het onderzoek

In het onderzoek volgen de onderzoekers drie weken lang vijf gezinnen die vooral biologische producten kopen en vijf gezinnen die 'gangbare' producten kopen. De onderzoekers zijn op zoek naar mensen in de leeftijd van 30 tot 45 jaar met HBO of WO-opleidingsniveau die:

Boodschappen doen voor een huishouden van 3 of meer personen:
  • Bijna alle producten biologisch kopen (>90%) of die bijna alle producten 'gangbaar' (dus niet-biologisch) kopen (>90%)
  • Gedurende 3 weken hun voedingsaankopen willen bijhouden en het bijbehorende afval (verpakking, GFT) willen verzamelen
  • En die bereid zijn een online vragenlijst in te vullen en een interview over hun aankopen te houden.

Het onderzoek gaat na de feestdagen (begin 2014) daadwerkelijk van start.


Waarom deelnemen aan dit onderzoek?

Als deelnemer krijgt u meer inzicht in hun aankoopgedrag, en leert u welke impact uw aankoop en consumptie heeft. Als dank voor hun inspanning ontvangt u een cadeaubon naar keuze ter waarde van 50 euro.

Aanmelden

U kunt zich aanmelden voor dit onderzoek via [email protected] of telefonisch via 0343 523860. Vermeld a.u.b. dat het gaat om het onderzoek 'de Boodschappenmand', en geef aan of u met name biologische producten koopt (> 90%) of dat u vooral gangbare producten (>90%) koopt.

Voor meer informatie: projectleider Lucy van de Vijver.
Publicatiedatum: