The Coca-Cola Company, Danone, Ford, H.J. Heinz Company, Nestle, Nike, Procter & Gamble, Unilever en het Wereld Natuurfonds hebben de Bioplastic Feedstock Alliance gelanceerd. De bedrijven en het Wereld Natuurfonds willen de ontwikkeling van plastics op basis van plantaardige grondstoffen ondersteunen. Met de Bioplastic Feedstock Alliance (BFA) wil men dus een meer duurzame toekomst creëeren voor de bioplastics-industrie.
De belangrijkste focus van de samenwerking is om te komen tot een verantwoorde keuze van agrarische grondstoffen die voor de productie van bioplastics gebruikt kunnen worden (zoals maïs en suikerriet). Nu het gebruik van bioplastics toeneemt, neemt ook de invloed daarvan op de beschikbare grond voor voedselproductie en op de biodiversiteit toe. BFA is voornemens vooraanstaande deskundigen uit het bedrijfsleven, de academische wereld en de maatschappij te betrekken bij de duurzame ontwikkeling van bioplastic-grondstoffen.
Consumenten over de hele wereld zijn steeds meer op zoek naar duurzame producten, waaronder producten die gemaakt zijn van plantaardige kunststoffen. Met de toenemende vraag naar voedsel en vezels in de komende decennia, is verantwoord inkopen van deze materialen de sleutel tot duurzame groei.
"Deze alliantie zal een verantwoord beheer van het gebruik van natuurlijke hulpbronnen waarborgen om aan de groeiende vraag naar bioplastics te voldoen", zegt Erin Simon van WWF.
Voor meer informatie: Lorin Hancock of kijk op deze website.

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Tweede Kamer: "Ondersteun biologische koplopers in stikstofaanpak"
- Fotoreportage: Jubileumjaar De Groene Passage feestelijk afgetrapt met Zomermarkt
- Anders Invest Food & Agri fonds participeert in Horizon Natuurvoeding
- De Speld steekt de draak met biologisch
Top 5 - afgelopen maand
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-01 Bioplastics: wat en wanneer – gratis introductie voor start-ups en MKB
- 2022-06-30 Iconen op verpakking verduidelijken houdbaarheidsdatums
- 2022-06-30 Plastic Soup Surfer surft 385 kilometer van Brussel naar Amsterdam op wegwerpbeker-surfboard
- 2022-06-23 Wetgeving voor vermelden van houdbaarheidsdatum verandert per 1 juli
- 2022-06-21 Landelijk dekkend innamesysteem statiegeldblikjes per 1 april 2023
- 2022-06-15 Nieuwe milieuvriendelijke verpakking voor bio-potkruiden
- 2022-06-10 Gouden en zilveren award voor vernieuwde verpakkingen van BIO+
- 2022-06-09 Peulvruchtenchips en -flips in een nieuw jasje
- 2022-06-03 Proseal introduceert werkbare alternatieven voor plastic traysealing
- 2022-06-03 Betere houdbaarheid door nieuwe verpakkingen
- 2022-06-01 Biologische salades nu in recyclebare kartonnen bakjes
- 2022-05-30 Onverpakte biologische groenten en fruit nu in heel Duitsland verkrijgbaar
- 2022-05-30 Nieuwe verpakkingseisen Duitsland per 1 juli 2022
- 2022-05-25 Nieuwe wet in Frankrijk voor duurzame verpakkingen
- 2022-05-23 AquaStop: nieuw 100% recyclebaar waterbestendig papier
- 2022-05-19 "Nu moet blijken of de consument zijn boodschappenpatroon gaat aanpassen"
- 2022-05-16 "Mijn doelstelling: beelden creëren die net zo duurzaam zijn als de producten"
- 2022-05-11 Motie aangenomen over minder strenge implementatie etiketterings-wetgeving van biologische producten
- 2022-05-05 "Wereldprimeur met EN-gecertificeerde 3-laags folie voor thuiscomposteren"
- 2022-05-04 Nederland verdeeld over verpakkingsvrije boodschappen