Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sectorvisie AGF Groothandel: biologisch laat wel groei zien

Voor handelaren in aardappelen, groente en fruit blijft de prijsdruk vanuit afnemers ook in de komende jaren een belangrijk thema. Bedrijven zoeken daardoor naar niches in het diensten- of productaanbod waar rendement te maken is. E-commerce kan daarbij helpen om die niches te ontwikkelen, maar vraagt wel gerichte investeringen van handelaren. Voor het ene bedrijf kan het interessant zijn om met die investeringen de keten voor online boodschappen verder te optimaliseren. Voor andere bedrijven zal de focus meer liggen op het verder stroomlijnen van de online orderafhandeling voor grote retailers. Dit alles wordt gemeld in de Sectorvisie AGF Groothandel op de website van ING Economisch Bureau.

Omzet weer in de lift in 2012 en 2013

De omzet van groothandels in aardappelen, groente en fruit kwam in 2012 6% hoger uit dan een jaar eerder. En ook over de eerste kwartalen van 2013 is een lichte groei te zien. Aan de aanbodkant steeg de totale import in 2012 naar ruim €5,8 miljard. Verder nam de productiewaarde van Nederlandse groente en fruit in 2012 toe tot €2,6 miljard. Daarmee herstelde deze grotendeels van de dip in 2011. Als gevolg hiervan nam ook de export toe. Volgens het CBS bedroeg deze in 2012 €8,8 miljard tegenover €8,4 miljard in 2011. Ten slotte ligt de omzet van de binnenlandse groothandel volgens het HBAG rond de €4,5 miljard.

Export Nederlands product lager door kleinere oogst

In de export van binnenlands product in het eerste deel van 2013 werken de lagere oogstopbrengsten van appelen en peren in 2012 duidelijk door. Voor 2013 verwacht het CBS een duidelijk herstel van de appel- (+6%) en perenoogst (+34%). Het is echter nog de vraag of dit ook in een sterke stimulans voor de export resulteert. Binnen de totale export is de uitvoer van biologische producten een groeimarkt.

Volgens onderzoek van Bionext kwam de export van biologisch AGF uit op ruim € 365 miljoen in 2012. Voor ongeveer een derde betreft het hier Nederlands product terwijl twee derde wederuitvoer betreft, en dan voornamelijk van fruit.

Biologische AGF laat wel groei zien

Door veranderende wensen bij consumenten en een steeds breder aanbod neemt de mate waarin consumenten biologisch en duurzaam AGF kopen toe. In alle productsegmenten (aardappelen, groente, fruit en conserven/diepvries) namen de uitgaven in 2012 met ten minste 15% toe. Dit terwijl de totale bestedingen aan AGF 'slechts' 1,6% hoger uitkwamen.

Klik hier voor de Sectorvisie AGF Groothandel op de site van ING Economisch Bureau.
Publicatiedatum: