Het Nationaal Schoolontbijt gaat volgende week weer van start. In totaal ontbijten 400.000 kinderen, 200 burgemeesters en tientallen Kamerleden mee. "Het initiatief om kinderen te leren goed te ontbijten is fantastisch. Maar we moeten niet willen dat voedselbedrijven zoals Venz en ERU zich bezighouden met educatie van onze kinderen. Zeker niet op plekken waar ouders geen toezicht hebben. De voedselbedrijven hebben totaal andere belangen dan kinderen écht gezond te laten eten", zegt Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. "Het Nationaal Schoolontbijt illustreert dit heel duidelijk. Als het Nationaal Schoolontbijt écht het goede voorbeeld wil geven, dan staat er óók groente en fruit op tafel, en géén hagelslag of te zoute smeerkaas."
De voedselwaakhond roept mensen op om via een e-mailactie het ministerie van Onderwijs te vragen om voedselbedrijven en hun reclame uit scholen te weren. Meedoen kan via www.foodwatch.nl.
Voedingscentrum
Hoewel het Voedingscentrum het evenement ondersteunt, voldoet de inhoud van de ontbijtpakketten niet aan hun eigen voorwaarden voor een 'goed ontbijt'. Het ontbijt staat tevens haaks op de 'gezonde schoolkantine'-campagne van het adviesorgaan. Toch maakt het Voedingscentrum met haar ondersteuning het ontbijtevenement mogelijk. Volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen mogen voedselbedrijven alleen reclame (inclusief product-sampling) maken op basisscholen als het een voorlichtende reclamecampagne betreft, ondersteund door bijvoorbeeld het Voedingscentrum. "Het Voedingscentrum speelt een doorslaggevende rol in de opzet van dit evenement en heeft daarmee een verantwoordelijkheid. Waarom stelt het centrum niet als voorwaarde dat er groente en fruit op de ontbijttafels wordt aangeboden? Dit ondermijnt hun geloofwaardigheid", stelt Rijksen.Scholen commercie-vrij
De rol van scholen is om kinderen tot kritische burger te onderwijzen. Reclame van voedselbedrijven – die duidelijk een ander belang hebben, namelijk klantenbinding – conflicteert met deze rol. En buiten de schoolmuren worden kinderen al genoeg blootgesteld aan reclame, vindt foodwatch. Overgewicht bij kinderen is een groeiend probleem. Inmiddels is één op de zeven kinderen te dik. Om die redenen zet foodwatch zich in voor wetgeving die het onmogelijk maakt voor voedselbedrijven om reclame te maken op scholen.De consumentenorganisatie publiceerde eerder dit jaar dit rapport over kindermarketing. Maar liefst 85% van het voedselaanbod voor kinderen bleek te zoet, te zout en/of te vet.