Een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking (64%) vindt dat de huidige prijs van voedsel (te) hoog is. Zo blijkt uit de nieuwe Foodmonitor die The Food Agency samen met marktonderzoeksbureau Trendbox heeft opgezet. Als er gekeken wordt naar de demografische gegevens dan zijn er met name verschillen te zien tussen de leeftijdsgroepen. 55% van de ouderen boven de 65 vindt de prijzen hoog versus 70% voor de groep 35–49 jaar. Slechts 2% van de Nederlanders vindt de huidige voedselprijzen laag.
Dit zijn niet alleen opmerkelijke maar ook verontrustende resultaten. Opmerkelijk omdat de voedselprijzen in Nederland op dit moment al 4% onder de gemiddelde prijzen in de EU liggen (bron: Eurostat 2013). En dit verschil wordt waarschijnlijk alleen nog maar groter door de nieuwe prijzenoorlog.
De resultaten zijn verontrustend omdat het onze toekomst in de weg kan staan. Los van de prijzenoorlog is er voorspeld dat de voedselprijzen de komende tien jaar aanzienlijk zullen stijgen en fluctueren, door hogere energieprijzen, een groeiende vraag en afzwakkende productgroei. Het feit dat de Nederlandse consument de prijzen nu al hoog vindt is op zijn minst zorgelijk. Een hogere voedselprijs is ook nodig om een duurzame agrarische sector te creëren. Ofwel om de boeren te behouden in Nederland, en te voorkomen dat we voor onze voedselvoorziening volledig afhankelijk worden van het buitenland.
Daarnaast willen we als samenleving duurzamer en gezonder eten. De aandacht van de overheid voor deze twee thema's is groter dan ooit. De huidige perceptie van de consumenten over de voedselprijzen staat een verbeteringsslag op deze terreinen echter in de weg. De aandacht en waardering zal moeten verschuiven van de prijs naar de kwaliteit van ons voedsel (lekker, gezond, duurzaam). Alleen dan zal de consument de vaak noodzakelijke meerprijs willen betalen voor duurzaam en gezond eten en zullen bedrijven sneller bereid zijn om hierin te investeren.
Bron: Food for Food
Abonneren
Vacatures
Twee van de drie Nederlanders vindt voedselprijzen hoog
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"