Een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking (64%) vindt dat de huidige prijs van voedsel (te) hoog is. Zo blijkt uit de nieuwe Foodmonitor die The Food Agency samen met marktonderzoeksbureau Trendbox heeft opgezet. Als er gekeken wordt naar de demografische gegevens dan zijn er met name verschillen te zien tussen de leeftijdsgroepen. 55% van de ouderen boven de 65 vindt de prijzen hoog versus 70% voor de groep 35–49 jaar. Slechts 2% van de Nederlanders vindt de huidige voedselprijzen laag.
Dit zijn niet alleen opmerkelijke maar ook verontrustende resultaten. Opmerkelijk omdat de voedselprijzen in Nederland op dit moment al 4% onder de gemiddelde prijzen in de EU liggen (bron: Eurostat 2013). En dit verschil wordt waarschijnlijk alleen nog maar groter door de nieuwe prijzenoorlog.
De resultaten zijn verontrustend omdat het onze toekomst in de weg kan staan. Los van de prijzenoorlog is er voorspeld dat de voedselprijzen de komende tien jaar aanzienlijk zullen stijgen en fluctueren, door hogere energieprijzen, een groeiende vraag en afzwakkende productgroei. Het feit dat de Nederlandse consument de prijzen nu al hoog vindt is op zijn minst zorgelijk. Een hogere voedselprijs is ook nodig om een duurzame agrarische sector te creëren. Ofwel om de boeren te behouden in Nederland, en te voorkomen dat we voor onze voedselvoorziening volledig afhankelijk worden van het buitenland.
Daarnaast willen we als samenleving duurzamer en gezonder eten. De aandacht van de overheid voor deze twee thema's is groter dan ooit. De huidige perceptie van de consumenten over de voedselprijzen staat een verbeteringsslag op deze terreinen echter in de weg. De aandacht en waardering zal moeten verschuiven van de prijs naar de kwaliteit van ons voedsel (lekker, gezond, duurzaam). Alleen dan zal de consument de vaak noodzakelijke meerprijs willen betalen voor duurzaam en gezond eten en zullen bedrijven sneller bereid zijn om hierin te investeren.
Bron: Food for Food

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Fotoreportage: Bloedhete maar geslaagde BioVelddag
- Oud-landbouwminister Cees Veerman ziet nog altijd toekomst in biologische en duurzame landbouw
- De Smaakspecialist investeert in zeewier en neemt de activiteiten van Seamore over
- Johan Groen naar Geersing Potato Specialist
- "In één oogopslag duidelijk hoe ver de initiatieven zijn gevorderd met natuurinclusieve landbouw"
Top 5 - afgelopen week
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- "Kennelijk treft ook mij als bio-boer automatisch milieublaam"
- Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
- Stikstofnieuws uit Den Haag ontvangen als 'onrealistisch' en 'onmogelijk' maar ook 'pijnlijk' en 'noodzakelijk'
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Is de consument bereid meer te betalen voor zuivel van melkveehouders die de kalfjes bij de koe houden?
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-24 Odin Westerpark verhuist naar Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 2022-06-23 Verdere consolidatie van biologische voeding in Wallonië in 2021
- 2022-06-23 Flitsbezorger Zapp staat voor vertrek uit Nederland
- 2022-06-23 Aldi blijft vertraging oplopen met kassaloze super in Utrecht
- 2022-06-23 Certificeringssystematiek voor verkoop onverpakte bio-producten voor supermarktketens vereenvoudigd
- 2022-06-22 "Gorillas en Flink winnen flitsstrijd"
- 2022-06-22 Online marktaandeel Picnic gelijk met Albert Heijn
- 2022-06-21 Tweede Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-06-20 Meer dan 60 procent van de consumenten winkelt het liefst in fysieke winkel
- 2022-06-20 Vlamingen kochten in 2021 vaker bio en gaven er 7% meer aan uit
- 2022-06-16 AH ziet geen heil in biologische winkels
- 2022-06-16 Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- 2022-06-15 Edeka versterkt de samenwerking met Naturland
- 2022-06-14 Albert Heijn, Crisp en Picnic genomineerd voor E-Commerce award
- 2022-06-10 Geïntegreerd klimaatsysteem bindt duurzame koeling aan gasloze verwarming
- 2022-06-09 Spaanse regering bestrijdt voedselverspilling en gaat supermarkten boetes geven
- 2022-06-09 Pilotproject bezorg- en afhaaldienst in Berlijn en Frankfurt am Main
- 2022-06-07 Holland & Barrett nieuwkomer in top 10 van meest klantvriendelijke bedrijven
- 2022-06-07 'Extreem uitzonderlijke' storing Albert Heijn tijdens Hemelvaart
- 2022-05-31 Albert Heijn gaat binnensteden grote steden stil en schoon bevoorraden