Taco Sorgdrager heeft de onderstaande blog geschreven over het Waarachtigheidsjournaal van EkoPlaza. Hij is hier niet al te positief over. Lees hieronder waarom.
Waarachtigheidsjournaal slaat plank mis
Het 'waarachtigheidsjournaal' is de nieuwe marketingactie van EkoPlaza, waarbij elke week een biologische producent extra aandacht krijgt in een filmpje dat in alle winkels aan de lopende band wordt herhaald. Ik herhaal: aan de lopende band. Deze week Bastiaansen kaas. Ik kan de naam niet meer horen. Tot in elke uithoek van elk schap achtervolgt de nasaal-korrelige stem van oud-nieuwslezer Harmen Siezen je met zinnen als "Bastiaansen Kaas voelt zich verantwoordelijk voor onze toekomst". Je kan niet meer rustig even wegdromen bij de havervlokken, niet even ontspannen geuren van koffie of brood opsnuiven, want daar komt Bastiaansen Kaas weer over de schappen aanwaaien: "ook is er aandacht voor de invloed die men als boer kan hebben op… -let op de pauze en de nadrukkelijk hogere intonatie-... de omgéving". Zinsflarden die als lastige vliegen om je hoofd blijven zoemen, inclusief herkenningstune en helaas ook één zin in raadselachtig verkeerd Nederlands: "Wat begon als hobby groeide uit tot marktleider in het biologisch kaassegment". Sorry? Wat zegt u? Bedoelt u misschien zoiets als: "Wat begon als hobby groeide uit tot een goedlopend bedrijf dat nu marktleider is in het biologische kaassegment"? Ik denk het wel. Maar waarom zou je* als tekstschrijver nog iets aantrekken van goed geformuleerde taal? …
(* Mocht het u opvallen: Hier is met opzet de tweede 'je' weggelaten, dat u niet denkt "hij kan het zelf ook niet").
Bij het NOS-journaal heb ik nooit last gehad van Harmen Siezen's stem, want zijn neutraal-afstandelijke tot licht ironische dictie gaven hem een alles relativerende onverschrokkenheid tegen de achtergrond van allerlei gruwelijke oorlogs- en rampbeelden die goed bij het nieuws paste. Maar bij een marketing-campagne om producten onder de aandacht te brengen? Dat gaat hem niet worden dames en heren. Neem daarbij dan nog de oubollige nieuwslezerspose en het iets te wijd vallende grijze pak, en je zit meteen weer halverwege de jaren
'90 naar Nederland 1 te kijken. Dat het geheel ook nog onder de als communistische propaganda aandoende titel 'waarachtigheidsjournaal' wordt gepresenteerd geeft me als klant van EkoPlaza helemaal het gevoel in een totalitair-marxistische supermarkt te zijn beland waar ik zonder een stempel van Bastiaansen kaas in mijn paspoort niet meer uitkom.
Vooruit, hier een link naar het filmpje, hoewel ik het eigenlijk beter kan doodzwijgen: Waarachtigheidsjournaal Bastiaansen kaas.
Tot slot: Kaas van Bastiaansen is overigens heel lekker hoor!
Bron: Tacosorgdrager.nl

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Zoetwaterbassin campingeigenaar redmiddel voor Zeeuwse boeren
- "We hebben te maken met een groot aantal problemen, dat kan je niet met een luchtwasser of een emissie-arme vloer oplossen"
- Leverancier van kant-en-klare guacamole zoekt afnemers voor restvoorraad
- Natuurvoedingswinkel Puur! wordt Odin Heerde
- Kan kleinfruitteler bij gebrek aan bio-plantgoed zelf goed plantgoed vermeerderen?
Top 5 - afgelopen maand
- Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- Fotoreportage zomereditie BIOFACH - de Nederlandse exposanten
- Poiesz koopt de tienduizend kilo biologische broccoli, bestemd voor de composthoop, van Friese teler
- Biohuis teleurgesteld over verkennend gesprek met kabinet over stikstof
- Sri Lanka verklaart zich failliet nadat het een jaar geleden de biologische teelt bij wet oplegde
"Achtervolgt je tot in elke uithoek van elk schap"
Niet iedereen is positief over het Waarachtigheidsjournaal
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-08-11 Natuurvoedingswinkel Puur! wordt Odin Heerde
- 2022-08-11 Moeten supermarkten aan inflatiebestrijding gaan doen?
- 2022-08-09 Jumbo gaat steeds meer langlopende samenwerkingen aan voor AGF
- 2022-08-09 "Goedkope supermarkten meer in trek door druk op besteedbaar inkomen"
- 2022-07-22 Houd moed!
- 2022-07-19 Aldi opent zelflerend kassa- en scanloos testfiliaal in Utrecht
- 2022-07-15 Positief halfjaar bio-AGF in Italiaanse supermarkten
- 2022-07-15 "Ze komen bij ons voor de bijzondere producten"
- 2022-07-15 Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- 2022-07-14 Flitsbezorger Zapp vertrekt uit Nederland
- 2022-07-14 Voedingsmiddelen stegen in juni ruim 11 procent in prijs
- 2022-07-12 "Consumenten kunnen gemiddeld 120 euro besparen door minder voedsel weg te gooien"
- 2022-07-11 Carrefour sluit meerjarencontracten af met 11 nieuwe Franse bio-ketens
- 2022-07-11 Grote brand verwoest DC Picnic in Almelo
- 2022-07-07 Voedselketen én consument staan centraal op jubileumcongres EFMI
- 2022-07-07 "Ruimte voor 300 vestigingen van Getir in Nederland"
- 2022-07-06 Lege schappen door de boerenprotesten?
- 2022-07-05 Schommeling in omzetgroei supermarkten verwacht voor de komende jaren
- 2022-07-05 Vlissingen maakt kennis met Bio Drôme
- 2022-07-05 "Soms heb je een crisis nodig om verandering teweeg te brengen"