Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Achtervolgt je tot in elke uithoek van elk schap"

Niet iedereen is positief over het Waarachtigheidsjournaal

Taco Sorgdrager heeft de onderstaande blog geschreven over het Waarachtigheidsjournaal van EkoPlaza. Hij is hier niet al te positief over. Lees hieronder waarom.

Waarachtigheidsjournaal slaat plank mis
Het 'waarachtigheidsjournaal' is de nieuwe marketingactie van EkoPlaza, waarbij elke week een biologische producent extra aandacht krijgt in een filmpje dat in alle winkels aan de lopende band wordt herhaald. Ik herhaal: aan de lopende band. Deze week Bastiaansen kaas. Ik kan de naam niet meer horen. Tot in elke uithoek van elk schap achtervolgt de nasaal-korrelige stem van oud-nieuwslezer Harmen Siezen je met zinnen als "Bastiaansen Kaas voelt zich verantwoordelijk voor onze toekomst". Je kan niet meer rustig even wegdromen bij de havervlokken, niet even ontspannen geuren van koffie of brood opsnuiven, want daar komt Bastiaansen Kaas weer over de schappen aanwaaien: "ook is er aandacht voor de invloed die men als boer kan hebben op… -let op de pauze en de nadrukkelijk hogere intonatie-... de omgéving". Zinsflarden die als lastige vliegen om je hoofd blijven zoemen, inclusief herkenningstune en helaas ook één zin in raadselachtig verkeerd Nederlands: "Wat begon als hobby groeide uit tot marktleider in het biologisch kaassegment". Sorry? Wat zegt u? Bedoelt u misschien zoiets als: "Wat begon als hobby groeide uit tot een goedlopend bedrijf dat nu marktleider is in het biologische kaassegment"? Ik denk het wel. Maar waarom zou je* als tekstschrijver nog iets aantrekken van goed geformuleerde taal? …

(* Mocht het u opvallen: Hier is met opzet de tweede 'je' weggelaten, dat u niet denkt "hij kan het zelf ook niet").

Bij het NOS-journaal heb ik nooit last gehad van Harmen Siezen's stem, want zijn neutraal-afstandelijke tot licht ironische dictie gaven hem een alles relativerende onverschrokkenheid tegen de achtergrond van allerlei gruwelijke oorlogs- en rampbeelden die goed bij het nieuws paste. Maar bij een marketing-campagne om producten onder de aandacht te brengen? Dat gaat hem niet worden dames en heren. Neem daarbij dan nog de oubollige nieuwslezerspose en het iets te wijd vallende grijze pak, en je zit meteen weer halverwege de jaren
'90 naar Nederland 1 te kijken. Dat het geheel ook nog onder de als communistische propaganda aandoende titel 'waarachtigheidsjournaal' wordt gepresenteerd geeft me als klant van EkoPlaza helemaal het gevoel in een totalitair-marxistische supermarkt te zijn beland waar ik zonder een stempel van Bastiaansen kaas in mijn paspoort niet meer uitkom.

Vooruit, hier een link naar het filmpje, hoewel ik het eigenlijk beter kan doodzwijgen: Waarachtigheidsjournaal Bastiaansen kaas.

Tot slot: Kaas van Bastiaansen is overigens heel lekker hoor!

Bron: Tacosorgdrager.nl
Publicatiedatum: