Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Erik Does in reportage Radio 1 over bio-verkoopcijfers

"Als groei doorzet zal bio-prijs vanzelf dalen en steeds concurrerender worden"

Op de website van het Radio 1 Journaal is de volgende weblog verschenen naar aanleiding van het bericht over het overschrijden van de grens van 1 miljard euro in de biologische voedingsverkoop:

Het persbericht van Bionext jucht: consumenten, wij met z'n allen dus, kopen voor ruim 1 miljard aan biologische voeding. Cijfers over 2012 volgens de Monitor Duurzaam Voedsel 2012. Het klinkt als een doorbraak, maar die ene miljard is slechts 3% van onze totale besteding aan voedsel. Voor veel mensen is biologisch duur, ook al doen sommige supermarkten meer en meer hun best om het assortiment aan te vullen. Wij maakten een boodschappenlijstje met daarop brood, kaas, beleg, melk, eieren; kortom een dagelijks lijstje. Bij de gewone supermarkt komen we op €33,52, bij Ekoplaza op €57,73. We zijn bij de duurzame super dus €24 euro duurder uit. Zet biologisch door of blijft het een klein partje van de grote taart?

We zijn onder meer op de Jofra-Hoeve in Esch, bij Boxtel waar ruim 800 vleesvarkens scharrelen. Yolanda en Frank vertellen dat de bio-boer van de begintijd nu toch serieuzer wordt genomen en dat de bedrijven ook groter zijn geworden. "Er ligt nog te weinig in de schappen van de supermarkt, of het is op", zegt Frank, "er moet gewoon meer keuze komen en de klant moet er vaker tegenaan lopen." Beiden erkennen dat na 30 jaar het aandeel bioproducten nog laag is maar dat de stijgende lijn zal voortzetten. "Wat je ziet is dat met name de vleesproducten wat achterblijven omdat daar het prijsverschil met doorsnee producten nog hoog is." Yolanda toont in de winkel die aan de boerderij ligt de verse worst zonder enig conserveermiddel. "Een nieuw product is de Bossche draak, een smaakvol worstje." De verslaggever die zelf uit het Bossche komt kan zo'n draakje niet laten liggen…



Werner Buhrs is boerderijslager en vertelt over smakelijke hammen, sappige stukjes vlees met een goede structuur. Over gehakt uit de super die eerder in de pan ligt te koken van al het vocht dat het bevat. "Soms is van bakken geen sprake". Het is een kwestie van wennen. "Er komen steeds meer mensen die nadenken over wat ze in hun mond stoppen. Er is steeds meer aandacht voor gezonde voeding en obesitas. Mensen worden bewuster over wat er in de maaltijd gaat en zullen langzaamaan bereid zijn om er ook meer voor te betalen." Dat het duurder is mag duidelijk zijn: de 800 varkens krijgen duurder voer en nemen op de hoeve in het lommerijke Esch meer ruimte in beslag. Wie langs gaat kan de boerderij ter plekke bezoeken en terecht in de winkel. Verser kun je hier de ham niet krijgen. “de grote slachterijen die de massa aan de supermarkten leveren doen er voor de vorm vaak een kratje bio-vlees bij. Op verpakkingen geitenmelk staan geiten afgebeeld in een groen weiland, maar dat heeft niks met bio te maken", zegt boer Frank die van plan is om binnenkort een stadsboerderij in Den Bosch (Rosmalen) te openen die groter van opzet zal zijn. "We blijven groeien, ook al gaat het langzaam."

Pal naast het grote distributiecentrum van de Sligro in Veghel staat het gebouw van groothandel Udea, vol met alleen bioproducten. "We koelen met bietensap, er zit geen koelvloeistof in onze koeling", zegt directeur Erik Does die de koelingen laat zien. "Het begon allemaal misschien een beetje met het vingertje", zegt Does, "maar de bio-winkel van 10- 20 jaar geleden is aan het verdwijnen, de markt op dit vlak professionaliseert." Vrachtwagens rijden af en aan. "Omdat er een gestage groei is en we langzaam steeds groter worden zie je ook dat de leveringen vlotter gaan. Grotere hoeveelheden rechtstreeks van de producent die binnen een dag in de winkel kan liggen." Udea levert aan restaurants, kleine winkels maar ook aan de EkoPlaza's. Speciale bio-supermarkten waarvan binnenkort de 65e open zal gaan. "Die winkels zien er niet meer uit zoals ze eruit zagen in de jaren '80. Het zijn moderne, frisse en grotere winkels met een ruime keuze. Niet ergens achteraf maar meer en meer in het centrum van een gemeente. Het moet er gewoon goed uit zien, misschien wel een beetje 'hip' zijn. Ik denk dat de omzet van bioproducten steeds harder zal stijgen omdat mensen steeds bewuster zullen kiezen." Maar toch: we maakten een boodschappenlijstje met dagelijkse boodschappen en kwamen dus bij Eko 24 euro duurder uit…" Dat verschil zal minder worden, maar kijk ook eens even naar het verschil. Die kip van ons is echt van een totaal andere kwaliteit dan die in de meeste supermarkten ligt. Aan de prijs van de kaas zijn we aan het werken. Maar als we gestaag door groeien en de hoeveelheden stijgen, zal de prijs vanzelf dalen en steeds concurrerender worden. Je krijgt waar voor je geld. Let maar op, gewoon een kwestie van tijd en gestage groei", zegt Erik Does in de koelhal.

Bron: Radio 1 Journaal
Publicatiedatum: