Vierentwintig ondernemers, gericht op duurzaamheid, komen op de uitvouwbare plattegrond in creditcard-formaat. De winkels variëren van schoonheidssalons als Refreshed en leuke tweedehandse kledingzaken als 't Glop tot horecazaken als de multimediale stadskantine Loft der Zotheid en groentespeciaalzaken als EDO groente en fruit.
Betrokken ondernemen
"In een crisistijd als deze, werd ons idee van de route met veelenthousiasme ontvangen. Juist omdat het een verrassend idee was, wilden kleine ondernemers graag meedoen. Samen sta je sterk. Tegelijk doet de ondernemer mee met het bewustmaken van de consument. Een vorm van betrokken ondernemen. In de toekomst is dit op het gebied van duurzaamheid steeds belangrijker", aldus Liesbeth Verhart, mede-oprichter van de EerlijkWinkelen route in Hoorn.
Samen met Verhart, gevraagd door de werkgroep Fairtrade Hoorn ter ondersteuning, wordt ingezet op het belang van duurzaamheid. Biologische voeding, omdat het beter is voor mens, dier en milieu. Fairtrade omdat dit gericht is op het belang van sociale waarden, zoals goede arbeidsomstandigheden en een leefbaar loon. Tweedehands omdat hergebruik belangrijk is, want we leven in een maatschappij van overvloed en daarbij bestaan nog producten of diensten die vallen in de categorie Eerlijk Overig. Deze hebben een hoog MVO-gehalte, zoals hippe gerecyclede producten.
Bewust winkelen
De oprichters willen met de kaart een handreiking bieden aan het bewust winkelend publiek in Hoorn. Onderzoek wijst namelijk uit dat 20 procent van consumenten een bewuste levensstijl nastreeft en op zoek gaat naar deze producten ongeacht de prijs, 60 procent kijkt uit naar verantwoorde producten, maar doet liever geen concessies in prijs en de overige 20 procent vindt een verantwoorde levenswijze onzin. Deze laatste groep willen zij juist bewustmaken door het belang van duurzaamheid teonderstrepen.
Voor meer informatie: www.eerlijkwinkelen.nl