Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoorn krijgt EerlijkWinkelen route

De Noord-Hollandse stad Hoorn lanceert tussen 26 en 29 september een EerlijkWinkelen route. De lancering vindt plaats tijdens een festival rond duurzaamheid.

Vierentwintig ondernemers, gericht op duurzaamheid, komen op de uitvouwbare plattegrond in creditcard-formaat. De winkels variƫren van schoonheidssalons als Refreshed en leuke tweedehandse kledingzaken als 't Glop tot horecazaken als de multimediale stadskantine Loft der Zotheid en groentespeciaalzaken als EDO groente en fruit.

Betrokken ondernemen

"In een crisistijd als deze, werd ons idee van de route met veel
enthousiasme ontvangen. Juist omdat het een verrassend idee was, wilden kleine ondernemers graag meedoen. Samen sta je sterk. Tegelijk doet de ondernemer mee met het bewustmaken van de consument. Een vorm van betrokken ondernemen. In de toekomst is dit op het gebied van duurzaamheid steeds belangrijker", aldus Liesbeth Verhart, mede-oprichter van de EerlijkWinkelen route in Hoorn.

Samen met Verhart, gevraagd door de werkgroep Fairtrade Hoorn ter ondersteuning, wordt ingezet op het belang van duurzaamheid. Biologische voeding, omdat het beter is voor mens, dier en milieu. Fairtrade omdat dit gericht is op het belang van sociale waarden, zoals goede arbeidsomstandigheden en een leefbaar loon. Tweedehands omdat hergebruik belangrijk is, want we leven in een maatschappij van overvloed en daarbij bestaan nog producten of diensten die vallen in de categorie Eerlijk Overig. Deze hebben een hoog MVO-gehalte, zoals hippe gerecyclede producten.


Bewust winkelen

De oprichters willen met de kaart een handreiking bieden aan het bewust winkelend publiek in Hoorn. Onderzoek wijst namelijk uit dat 20 procent van consumenten een bewuste levensstijl nastreeft en op zoek gaat naar deze producten ongeacht de prijs, 60 procent kijkt uit naar verantwoorde producten, maar doet liever geen concessies in prijs en de overige 20 procent vindt een verantwoorde levenswijze onzin. Deze laatste groep willen zij juist bewustmaken door het belang van duurzaamheid te
onderstrepen.

Voor meer informatie: www.eerlijkwinkelen.nl
Publicatiedatum: