Naast een vakprijs is er dit jaar ook een publieksprijs. Bij de laatste wordt de uitslag door de klant bepaald. Bavo van den Idsert, directeur Bionext: "Wij bouwen voort op het initiatief dat de BioVak vorig jaar genomen heeft met de Winkelinnovatieprijs. De BioVak is hoofdsponsor van de vernieuwde verkiezing, de organisatie wordt gedaan door de Biowinkelvereniging en Bionext."
De winnaar van het afgelopen jaar, De Groene Winkel Zeist.
Hoofdthema: transparantie van land tot klant
Er is veel te doen over het gebrek aan transparantie in de voedingsketen. Biologisch onderscheidt zich op dit vlak vaak in positieve zin. Het thema van de winkelverkiezing is daarom: transparantie, van land tot klant. Voor de uiteindelijke keuze van de winnaars is doorslaggevend hoe hier invulling aan wordt gegeven.Van den Idsert: "Veel winkeliers maken inzichtelijk waar hun producten vandaan komen, organiseren bijeenkomsten met boeren en merkhouders en doen mee aan open dagen. Ze organiseren proefdemo's op de winkelvloer en geven de klant extra uitleg over de herkomst van producten. Bijvoorbeeld op het schap of via nieuwsbrieven. De ondernemers betalen eerlijke prijzen aan hun toeleveranciers en geven antwoord op vragen van consumenten. We weten dat die transparantie zeer wordt gewaardeerd."