Eat2be kan geen investeerders vinden om de formule uit te breiden naar andere steden. Dat laat medeoprichter Leon Schuitemaker van de biologische hamburgerketen weten aan RetailNews. Hij noemt het 'absurd' dat de eerste vestiging in Groningen nog geen vervolg heeft gekregen in andere steden.
Zijn compagnon Christiaan Zwarteveen sprak twee jaar geleden in RetailTrends nog over een filiaal in elke Nederlandse stad binnen vier jaar. Investeerders of andere partners blijven echter weg, terwijl zelf een tweede restaurant financieren niet haalbaar is. "Ik ben wel in gesprek met een grote professionele partij, maar daar zit weinig vaart achter", laat Schuitemaker weten.
Omdat de vurig gewenste stap naar Amsterdam op zich laat wachten, heeft Schuitemaker ondertussen zijn oog laten vallen op Duitsland. Daar zijn ze op biologisch gebied namelijk veel verder, zegt hij. "Onze winkel in Groningen trekt ook extreem veel Duitsers." Schuitemaker wil zich echter eerst richten op het verbeteren van het concept, voor hij verder verdiept in een buitenlandse expansie.
De voorlopig enige vestiging van Eat2be in Groningen is ruim tweeënhalf jaar na de opening winstgevend. Daarbij is de vorig jaar gestarte bezorgdienst 'een gat in de markt', stelt hij. De thuisbezorgdienst zorgt intussen voor een aanzienlijk deel van de omzet, zegt Schuitemaker. Dat komt vooral omdat Eat2be geen concurrentie heeft van andere hamburgerketens als McDonald's. Tevens zijn de biologische hamburgers van de keten 'niet te vergelijken' met die van plaatselijke cafetaria's, vindt Schuitemaker.
Inwoners van Groningen kunnen tegenwoordig ook traditionele snacks als (biologische) kroketten, frikadellen en bitterballen bestellen. De fastfoodformule is op dat vlak namelijk minder 'stug' geworden, zegt de medeoprichter. Eat2be wilde immers bij de oprichting 'de biologische McDonald's' zijn. "Maar er bleek toch een grote behoefte te zijn aan cafetaria-achtige snacks", stelt Schuitemaker. "En je wil je markt natuurlijk niet verkleinen."
Bron: RetailNews

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Nieuwe biologische haverdrank vindt gretig aftrek in de horeca
- "Het stikstofprobleem moet niet alleen een probleem van de boeren zijn, maar van ons allemaal"
- 13 augustus: Velddag over Nederlandse sojabonen
- KoRo breidt haar activiteiten in Europa uit
- Arla-melkprijs voor augustus 2022 stijgt met 1 eurocent per kilogram
Top 5 - afgelopen maand
- Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- Fotoreportage zomereditie BIOFACH - de Nederlandse exposanten
- Poiesz koopt de tienduizend kilo biologische broccoli, bestemd voor de composthoop, van Friese teler
- Biohuis teleurgesteld over verkennend gesprek met kabinet over stikstof
- Sri Lanka verklaart zich failliet nadat het een jaar geleden de biologische teelt bij wet oplegde
"Wel in gesprek, maar daar zit weinig vaart achter"
Eat2be-formule kan voorlopig nog niet uitbreiden
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-08-10 "Londense reclamebeperking voor junkfood voorkomt bijna 100.000 gevallen van obesitas"
- 2022-08-08 De salades van SLA zijn nu via Crisp door heel Nederland verkrijgbaar
- 2022-07-21 Alpecin-Deceunick lanceert eigen voedingsapp met Foodmaker
- 2022-07-20 Grote inhaalslag voor de horeca dit jaar met verwachte volumegroei van 30% tot 35%
- 2022-07-19 Finalisten Gaia Green Awards 2022 zijn bekend
- 2022-07-01 Rock Werchter gaat voor lokaal lekkers met de Smaakfabriek
- 2022-06-29 Jubileumcongres EFMI over de foodtrends van gisteren, vandaag en morgen
- 2022-06-28 Nieuwe samenwerking GEPU en Rungis
- 2022-06-24 UMC Utrecht gaat voor gezonder voedingsaanbod
- 2022-06-21 Australische pubs overwegen om sla als bijgerecht optioneel te maken om verspilling tegen te gaan
- 2022-06-17 Eerste biologische bedrijfsrestaurant in Hamburg geopend
- 2022-06-17 Zwitserse samenwerking brengt biologische voeding in crèche, school en kantine
- 2022-06-10 Exki breidt cateringservice uit naar Antwerpen
- 2022-06-07 "Wij kennen alle boeren waar we inkopen"
- 2022-06-02 Ruim vijf miljoen maaltijden gered van verspilling in 2021
- 2022-06-02 CO2-Impact Tool moet assortiment in bedrijfsrestaurants verduurzamen
- 2022-06-01 Een Tweede Michelinster voor De Nieuwe Winkel
- 2022-05-24 Telers en chefs ontmoeten elkaar op de Rungis Food Fair
- 2022-05-23 Royal Spelt opent eigen bitterballen- en krokettenfabriek
- 2022-05-20 De Nieuwe Winkel verkozen tot Beste Biologische en Groenterestaurant