Aantal goede groene stroomproducten stijgt

Biologisch is best logisch volgens HIER-campagne

Donderdag 23 mei lanceerde de HIER Klimaatcampagne de update van de Groene Stroom-checker. Hieruit blijkt dat het aantal goede groene stroom producten is gestegen van 13 naar 17.

Alle groene stroomproducten in Nederland zijn door HIER onder de loep genomen. Het aantal goede groene stroom producten is het afgelopen jaar gestegen van 13 naar 17. “Een positieve ontwikkeling. Blijkbaar zien steeds meer energiebedrijven dat de consument behoefte heeft aan echte groene stroom”, vindt HIER-directeur Bart de Voogd.



De update van de Groene Stroom-checker komt een week nadat de Nederlandse Energie Maatschappij leveranciers van groene stroom betitelde als jokkebrokken. HIER wil benadrukken dat niet alle groene stroom slecht is. Daarom start HIER een campagne om de consument te laten overstappen op échte groene stroom. In de Groene Stroom-checker staan alle stroomproducten die in Nederland als groene stroom verkocht worden. Alle producten die voor minimaal 80% uit Nederlandse groene stroom bestaan, krijgen het oordeel goed.

HIER heeft alle energiebedrijven gevraagd uiterlijk 1 mei 2013 informatie aan te leveren over de samenstelling en herkomst van hun stroom van het afgelopen jaar. Op basis hiervan is de Groene Stroom-checker geactualiseerd. Uit de nieuwste gegevens blijkt dat er inmiddels 17 echte groene stroomproducten zijn, tegenover 13 vorig jaar. Dit zijn producten als Windstroom van de Windunie en Eneco, CO2 OK stroom van Nuon, Windkracht 220 van Essent en Greenchoice 100% wind.

Slechte ‘groene’ producten worden slechter

Helaas blijkt ook dat de grijze producten die als groene stroom worden verkocht, nog grijzer zijn geworden. Deze producten zijn dus voor een groter deel vergroend met Noorse certificaten, waarvoor geen kilowattuur groene stroom extra wordt geproduceerd. Het gaat dan onder andere om Oxxio Budgetstroom, Duurzame elektriciteit van EON, Ecostroom van Eneco, Groenstroom van Nuon en groene stroom van Electrabel.

Naar een geloofwaardige markt

Bart de Voogd, directeur HIER Klimaatcampagne: “"De commotie over groene stroom is een kans om grote stappen te zetten naar een geloofwaardige markt. Wij willen deze kans pakken. Want als er steeds meer consumenten echte groene stroom willen, moeten energiebedrijven dat ook gaan leveren. En kunnen ze geen sjoemelstroom leveren, zoals ze nu vaak doen.”"

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven