Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Ik wil de wereld schoon achterlaten"

Tons Mosterd: inmiddels 532 zonnepanelen op dak van fabriek

Steeds meer grote, internationaal opererende bedrijven in Nederland schakelen over op zonne-energie. Vaak is het plaatsen van zonepanelen een onderdeel van de duurzame strategie en dito toekomstvisie van bedrijven. Zo wil Heineken een van de groenste brouwerijen ter wereld worden. In Zoeterwoude is het bedrijf bezig met windenergie en waterkracht, in Den Bosch draait de brouwerij van onder meer Wieckse Witte en Wieckse Rosébier sinds kort geheel op zonne-energie. Op het dak van die brouwerij zijn 3632 zonnepanelen gelegd die jaarlijks 855.000 kilowattuur stroom produceren. Dat is genoeg elektriciteit voor het hele brouwproces. "Dit zijn elementen in de verduurzaming van onze brouwerijen, waar we wereldwijd mee bezig zijn", zegt de woordvoerder.

De fabriek van Tons Mosterd, één van de grootse mosterdproducenten in Nederland, begon dertien jaar geleden al met 52 zonnepanelen op het dak die 5000 kilowattuur leverden. Inmiddels heeft eigenaar-directeur Ton Schröer 532 panelen aangeschaft die 48.000 kilowattuur leveren. Daarop kan de hele fabriek draaien en dan houdt hij nog stroom over voor twee elektrische auto's en om terug te leveren aan het net.

"Ik doe dit vanuit idealistische overtuigingen. Ik wil de wereld schoon achterlaten", vertelt Schröer, die eerder dit jaar bekendheid kreeg doordat hij de zendtijd voor tv-reclame die hij bij radio 3FM-actie Serious Request had gewonnen gebruikte om het beeld op zwart te zetten. Zo wilde hij aandacht vragen voor energiebesparing.

Bron: Duurzaam Bedrijfsleven
Publicatiedatum: