NieuwVers zoekt de 'Beste Tomaat van Nederland'

Amper twintig jaar geleden stonden we bij onze oosterburen bekend als producent van smaakloze tomaten. Rood, gaaf en glanzend waren ze, zelfs na de lange tocht van kas tot super, maar smaakloos. Da's veranderd, maar het gaat niet goed. Het woord 'Wasserbombe' wordt in de sector hooguit gefluisterd, uit angst om het oude beeld op te rakelen. Het nieuwe beeld blijft nog teveel verborgen.

Tuinbouw is een innovatieve sector die indrukwekkende stappen heeft gezet op het vlak van energie- en mineralenefficiëntie en het terugdringen van milieubelasting door grotendeels biologische bestrijding. De tuinbouwsector is uitstekend in staat om te zorgen voor een betrouwbaar product. Er is eigenlijk maar één probleem: de sector verdient geen geld en kan daarom niet verder verduurzamen en werken aan lekkerdere producten.

Dat moet anders, vindt NieuwVers. Zij gaat daarom op zoek naar de 'Beste Tomaat van Nederland'. De beste 'zo te eten' tomaat, welteverstaan.

Via de website Foodlog.nl kan ieder die wil tot 24 april meepraten wat de selectiecriteria voor de Beste Tomaat zouden moeten zijn. Kandidaten kunnen zich vervolgens tot 8 mei inschrijven. Een deskundige vakjury bestaande uit Rob Baan (Koppert Cress), Maren Schoormans (Priva), Laurens Vlaar (Centrum voor Landbouw en Milieu) en Peter Klapwijk (GreenQ) beslist welke koplopers doorgaan naar de finale op 22 mei in Tomato World.

De geselecteerde telers mogen daar hun tomaten laten proeven aan een professionele smaakjury, onder leiding van Felix Wilbrink (Telegraaf), die uit de finalisten nog eens de lekkerste kiest.

Ditmaal gaat NieuwVers een stap verder dan voorgaande verkiezingen. De verwerkende industrie is van harte uitgenodigd om op basis van de Beste Tomaat van NL lekkere afgeleide producten te maken, van salades, sauzen en soepen tot gedroogde in olie en producten die niemand nog kent. Woensdag 22 mei vormt een start van dit traject, waarvan de finale in het najaar zal plaatsvinden. Ook consumenten en winkeliers zijn van harte welkom om de tomaten en (alvast) voorbeelden van bijzondere verwerkte producten te komen ervaren en er een oordeel over te geven.

Maria Kolossa ging alvast de straat op om consumenten en winkeliers te vragen naar hun voorkeuren bij het kopen van tomaten. Bekijk hier deel 1. Verder sprak ze met tomatentelers en andere deskundigen uit de sector. Bekijk hier deel 2.

Kijk voor meer informatie op deze website.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven