Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Groene' mode steeds populairder

Naarmate consumenten zich meer bewust worden van het milieu, komen er steeds meer producten op de markt die inspelen op de behoefte aan milieuvriendelijke producten. Een voorbeeld hiervan is 'eco fashion' of 'green fashion'. 'Groene' mode wordt steeds populairder. Modieus alleen is niet meer genoeg: mode moet ook rekening gaan houden met het milieu.

Modeontwerpers houden zich steeds vaker bezig met het vervaardigen van groene of organische kleding, zeker omdat consumenten bereid zijn er meer voor te betalen. Aanvankelijk namen mensen het voor lief dat milieuvriendelijke kleren veelal wat sober van kleur zijn. Toch was dit een minpuntje. Natuurlijke kleding is over het algemeen wat minder bont en fleurig, wat sommigen ervan weerhield om het te dragen. Maar nu zijn ontwerpers aan het experimenteren geslagen: de nieuwe generatie natuurlijke kleding is dankzij milieuvriendelijke verftechnieken veel kleurrijker geworden.

Daar komt bij dat ook bekende designers zich op de markt hebben gestort, zodat er een hele lijn van bonte, maar ook milieubesparende designer labels is ontstaan. De grote modehuizen accepteren de lijn en gebruiken de milieufactor steeds vaker in hun campagnes. Het is nu niet meer alleen milieuvriendelijk, maar zelfs trendy om duurzame mode te dragen.

Dat 'eco fashion' de aandacht van de modewereld heeft bleek nog maar eens in 2012, toen er in Kopenhagen een groot modecongres werd gehouden. Meer dan 1000 belanghebbenden waren er om de toekomst van duurzame mode in de industrie te bespreken. Voor velen is dit het bewijs dat de ecotrend serieus wordt genomen, en dat mensen op grote schaal bewust worden van de rol van het milieu.
 
Publicatiedatum: