Trends in de wereld bieden kansen voor de multifunctionele landbouw
Re-value, het herwaarderen van diensten en producten is een trend waar grote bedrijven als de KLM al op is ingespeeld: zij steken veel geld in een zo optimaal mogelijke klantenservice. Ze gaan er vanuit dat mensen die goed behandeld zijn dit rond gaat vertellen en hierdoor hun ambassadeur worden.
Re-balance: mensen zijn op zoek naar een betere balans tussen mens en natuur en natuurlijke hulpbronnen en grondstoffen. Voorbeelden hiervan zijn het planten van struiken en planten in parkeergarages, bijenhouden op dakterrassen (urban beekeeping), farmshops in Londen en Parijs, 3 keer per week een boerenmarkt in New York met informatie over de producent: 'who is your farmer'. Ook in Nederland zie je in supermarkten bewegingen waaruit blijkt dat de herkomst van de producten (her) gewaardeerd worden, bijvoorbeeld de slogan: 'Van onze telers...'
Re-charge: mensen zijn op zoek naar stilte, maar ook creativiteit, verassingen et cetera om zich weer op te kunnen laden.
Volgens Christine Boland zijn dit snaren om de consument te bereiken en aan je te binden. Wanneer je als ondernemer hierop de juiste manier weet in te spelen, heb je goud in handen. Een goed product met een eerlijk verhaal, met liefde voor elk detail in de keten, wat vervolgens met overtuiging en passie gebracht wordt. Dan doet de consument de rest, want tevreden klanten worden ambassadeurs en zullen hun enthousiasme delen.
Bron: BioConnect