Tijdens de netwerkbijeenkomst van de LTO Noord vakgroep Multifunctionele Landbouw schetste trendanalist Christine Boland een helder beeld over de trends in de wereld die we kunnen verwachten. Op dit moment is de wereld hectisch, we stoppen het liefst 48 uren in een dag, we willen zoveel. Er is een overdaad aan aanbod, alles gaat met grote snelheid en we kunnen via social media met iedereen in contact komen, wanneer we dat willen. Je gaat zien dat mensen afhaken: mensen willen ook wel eens even niets in deze complexe wereld. Ze zetten de knop op 'reset'. Mensen willen heroverwegen, herwaarderen, uitbalanceren en zo nu en dan stil staan om op te laden: re-value, re-balance en re-charge.
Re-value, het herwaarderen van diensten en producten is een trend waar grote bedrijven als de KLM al op is ingespeeld: zij steken veel geld in een zo optimaal mogelijke klantenservice. Ze gaan er vanuit dat mensen die goed behandeld zijn dit rond gaat vertellen en hierdoor hun ambassadeur worden.
Re-balance: mensen zijn op zoek naar een betere balans tussen mens en natuur en natuurlijke hulpbronnen en grondstoffen. Voorbeelden hiervan zijn het planten van struiken en planten in parkeergarages, bijenhouden op dakterrassen (urban beekeeping), farmshops in Londen en Parijs, 3 keer per week een boerenmarkt in New York met informatie over de producent: 'who is your farmer'. Ook in Nederland zie je in supermarkten bewegingen waaruit blijkt dat de herkomst van de producten (her) gewaardeerd worden, bijvoorbeeld de slogan: 'Van onze telers...'
Re-charge: mensen zijn op zoek naar stilte, maar ook creativiteit, verassingen et cetera om zich weer op te kunnen laden.
Volgens Christine Boland zijn dit snaren om de consument te bereiken en aan je te binden. Wanneer je als ondernemer hierop de juiste manier weet in te spelen, heb je goud in handen. Een goed product met een eerlijk verhaal, met liefde voor elk detail in de keten, wat vervolgens met overtuiging en passie gebracht wordt. Dan doet de consument de rest, want tevreden klanten worden ambassadeurs en zullen hun enthousiasme delen.
Bron: BioConnect

Abonneren
Vacatures
- Rozenplanner
- Ervaren Internationaal Salesmanager
- Int. Product- en Cropspecialist Propagation (opkweek)
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid en Data
- Junior Kwaliteitscontroleur
- Productieleider
- Salesmanager substraten West-Europa
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- PFAS gevonden in biologische eieren in Denemarken
- Uniek korte-keten-concept van graan tot brood gepresenteerd
- Biologische sector is ondanks grote uitdagingen positief gestemd
- "Wij maken bio-pindakaas met hart en ziel, daarom maken wij kans tegenover het grote geld"
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
Top 5 - afgelopen maand
- HAK zet in op 100% biologische productie
- Fotoreportage Biobeurs: wennen in Den Bosch
- "Regeneratieve landbouw is keiharde greenwashing door multinationals"
- Verdienmodellen en de wereld op z'n kop
- "De bio-sector is niet welkom onder alle deskundigen en organisaties die voor deze ronde tafel zijn uitgenodigd"
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-02-02 Saskia Korink aan de slag bij Anders Invest Food & Agri fonds
- 2023-01-31 Pipie Smits van Oyen is nieuwe voorzitter Biohuis
- 2023-01-31 Seepje gaat samenwerking aan voor activiteiten in Duitsland en Oostenrijk
- 2023-01-26 Canadese teler en handelsbedrijf Lakeside Produce failliet verklaard
- 2023-01-26 Seepje krijgt kapitaalinjectie van € 4,2 miljoen
- 2023-01-25 De Valk Wekerom en ABZ De Samenwerking breiden samenwerking uit
- 2023-01-20 Online supermarkt Oda gaat samenwerken met Bio Company
- 2023-01-20 "Nieuwe naam in een vertrouwd jasje"
- 2023-01-18 Jaarcijfers Skal: Biologisch groeit naar 4,4%
- 2023-01-18 "De kop in het zand steken en biologische teelt beperken kan en mag niet de oplossing zijn"
- 2023-01-17 VLAM presenteert jaarprogramma 2023
- 2023-01-17 Belgische biogroothandels Vajra en Delibio verenigen hun krachten
- 2023-01-17 Bio Soleil nieuw merk en zusterfirma van Hygiena
- 2023-01-16 Biocyclic Vegan keurmerk voor akkerbouwer Isaäc Bos uit Weteringbrug
- 2023-01-16 Koobra Invest investeert in Gulpener Bierbrouwerij
- 2023-01-16 Miko neemt de Belgische buitenhuisactiviteiten van Beyers Koffie over
- 2023-01-16 Noble House failliet verklaard
- 2023-01-09 Soiltech bouwt hightech test- en innovatiecentrum in Biezenmortel
- 2023-01-09 Max's Mints en JetDrinks slaan de handen ineen
- 2023-01-06 Druivenkwekerij bíjna verkocht, dus gaan telers toch door in 2023