Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Succesfactoren voor het stimuleren van duurzaam ondernemen

Uit een onderzoek van Panteia naar beleid gericht op het stimuleren van duurzaam ondernemen, blijkt dat de branchegerichte aanpak het beste werkt. De succesfactoren van een dergelijke aanpak komen in de regio en lokaal het best tot hun recht door dit te koppelen aan bestaande bedrijvennetwerken.

Kritische succesfactoren voor kansrijke initiatieven

Eerder onderzoek van Panteia toonde al aan dat er nog veel besparingspotentie en nog veel ruimte is voor duurzaam ondernemerschap in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Er worden dan ook veel initiatieven ontplooid, gericht op het stimuleren en ondersteunen van het MKB bij duurzaam ondernemen.

Dit is aanleiding geweest om te onderzoeken welke initiatieven het meest effectief zijn en waarom. Op grond van de uitkomsten van een tiental casestudies zijn een aantal kritische succesfactoren geformuleerd. Vraagsturing is bijvoorbeeld een belangrijke succesfactor: het gaat om het inspelen op de vragen en behoeften van de bedrijven. Ook moeten duurzaamheidmaatregelen voor bedrijven concreet en rendabel zijn, met een helder en positief kostenbaten plaatje en een snelle terugverdientijd. Dit soort kritische succesfactoren hebben directe invloed op het welslagen van beleid voor duurzaam ondernemen.

Lokale bedrijvennetwerken zijn goede voedingsbodem

De in het onderzoek genoemde kritische succesfactoren vormen een goede basis om stimulering van duurzaam ondernemen in branches, regio en lokaal goed vorm te geven. De verschillende succesfactoren komen vooral het beste tot hun recht in een branchegerichte aanpak. Daar bovenop kan een succesvolle regionale/lokale aanpak het beste worden geconcentreerd bij lokale bedrijvennetwerken (vaak gerelateerd aan een bedrijventerrein). Uitbreiding van lokale bedrijvennetwerken met het thema duurzaamheid kan tot een 'green business club' leiden. Door een fysieke en/of digitale ontmoetingsplaats voor initiatieven op het gebied van duurzaamheid te creƫren kunnen er lokale `green deals' worden gesloten. Een dergelijke aanpak lost voor de lokale overheden het 'afstandsprobleem' met het bedrijfsleven op.
Publicatiedatum: