De Transparantiebenchmark is een jaarlijks onderzoek naar de inhoud en kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving onder de vijfhonderd grootste Nederlandse ondernemingen. Met een score van 159 punten stijgt Deli XL veertien plaatsen in de lijst, tot positie 51.
MVO hoog op agenda
Een goede score in de Transparantiebenchmark geeft aan dat een onderneming open is en inzicht geeft in haar bedrijfsvoering. "Met ons online duurzaamheidsverslag laten we zien hoe het MVO-beleid van Deli XL in elkaar zit en welke resultaten we boeken", aldus Dick Slootweg, Algemeen directeur van Deli XL. "Ondanks de crisis staat MVO hoog op onze agenda. Dat vertaalt zich naar deze score." Deli XL bracht haar duurzaamheidsverslag over 2011 online uit. Het verslag is hier te bekijken. De rapportage over 2012 verschijnt in het voorjaar van 2013.Samenwerking in de keten
De Transparantiebenchmark geeft aan waarover en hoe de onderneming rapporteert. Bijvoorbeeld over CO2-uitstoot of sociale omstandigheden. Op dit moment geeft de benchmark echter nog geen vergelijking van de daadwerkelijke duurzame prestaties van ondernemingen. Suzanne Stienen, Projectmanager bij Deli XL: "Dat is iets wat wij graag zouden willen, juist in de wereld van eten en drinken. Wij werken daarom aan een ketenclassificatiesysteem, waarmee we de duurzaamheidsprestaties van leveranciers inzichtelijk maken op sectorspecifieke onderwerpen." Deli XL maakt het systeem in januari openbaar en stelt het dan ter beschikking aan de markt. "Wij geloven sterk dat door samenwerking in de keten de foodservice markt verder kan verduurzamen."Bron: Lunchroom