Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumenten overschatten effect van light-producten

Veel mensen overschatten de voordelen van light-producten. Slechts 20 procent van de mensen weet dat de term light inhoudt dat er óf minder vet óf minder suiker óf minder calorieën in het product zitten. Daarnaast weet maar 17% dat light ten minste 30 procent minder calorieën betekent. Meer duidelijkheid op de verpakking moet wat dat betreft uitkomst bieden, vinden zij.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek onder 1.264 consumenten, uitgevoerd door GfK in opdracht van het Voedingscentrum en GezondheidsNet.nl. De ondervraagden weten wel ongeveer wat light betekent. Maar wat en hoeveel er van een bepaalde stof minder inzit, is voor hen onduidelijk.

Light? Lees het etiket

Het is daarom erg belangrijk om het etiket goed te lezen. Om zeker te weten hoeveel gezonder een product is, kan je de light-variant vergelijken met hetzelfde type product, dat niet light is.

Zo lees je het etiket

Daarnaast ligt de verantwoordelijkheid bij de makers van de producten. Zij moeten beter aangeven op welk gebied het light-product gezonder is dan de gewone versie. Dat vindt 88% van de ondervraagden.

Wat light betekent

Maar liefst 29 procent denkt dat er zowel minder calorieën, als minder suikers, minder zout én minder vetten in het product zitten. Verder denkt 30 procent van de mensen die aangeven dat light minder calorieën betekent, dat een light-product minimaal de helft minder calorieën levert dan de reguliere variant.

De term light mag op de verpakking staan als er óf 30 procent minder suiker, óf 30 procent minder vet, óf 30 procent minder calorieën in een product zitten.Dat is de juiste betekenis. De fabrikant moet dan wel aangeven voor welk aspect het woord light geldt.

Light niet altijd veel gezonder

De term light wil niet altijd zeggen dat het product veel gezonder is of veel minder calorieën levert dan de reguliere variant. Zo is het verschil in calorieën tussen reguliere en light-chips erg beperkt. In light-chips zit wel 30 procent minder vet, maar er zijn extra koolhydraten ingestopt; vandaar het minimale verschil in calorieën.

Aan de andere kant zijn vooral de light-varianten van frisdranken een beduidend betere keuze voor mensen die op hun gewicht willen letten dan de gewone frisdranken, aangezien light-frisdranken bijna geen calorieën leveren.

Veiligheid van light

Van de mensen die geen light-producten gebruiken, maakt 20 procent zich zorgen over de veiligheid van light-voedingsmiddelen. Die zorgen zijn onterecht: light-producten zijn veilig om te eten en drinken.
Afvallen met light

Ruim 20 procent van de mensen die minimaal wekelijks een light product eten of drinken, zegt te zijn afgevallen door het gebruik van light-producten. Bij mensen met obesitas is dat zelfs ruim 30 procent.

Gebruik light in Nederland

Driekwart van de Nederlanders gebruikt regelmatig light-producten. Onder mensen met overgewicht is dat percentage nog iets hoger. Vooral bij fris en halvarine kiest men vaak voor de light-variant. Het grootste deel van de respondenten kiest voor light om gezond te eten of om op gewicht te blijven.

Bron: Voedingscentrum
Publicatiedatum: