Afgeven op supermarkten die lage prijzen betalen voor producten heeft geen zin. Veel beter is het om als producent van agrarische producten zelf in beweging te komen en te kiezen voor samenwerking. Niet alleen met collega's, maar ook met supermarkten, leveranciers, handel en andere ketenpartijen. Dat was één van de conclusies, die woensdag 14 november werden getrokken in Bleiswijk na afloop van de Dag van LTO Noord van de provincie Zuid Holland.
De door bijna tweehonderd belangstellenden bezochte LTO-bijeenkomst had als thema 'de agrarische sector en haar relatie met het grootwinkelbedrijf'. Niet zo zeer het doen en laten van de supers maar dat van de agrarische ondernemers zelf kwam op deze jaarlijkse ledenvergadering centraal te staan. En dat aan de opstelling, houding en strategie van die ondernemers nog wel wat valt te verbeteren, werd gaande de bijeenkomst steeds duidelijker.
Dat kwam ook door een prikkelende inleiding van supermarktspecialist Gerard Rutte. De agrarische sector heeft het simpelweg laten zitten, zei hij. "U produceert te veel, te veel van hetzelfde en ook nog eens op het verkeerde tijdstip. U wacht af. Wordt wakker, want u gaat liggen en dan wordt er over u heen gelopen." De boodschap die hij vooral wilde afgeven: neem zelf initiatief. Ga kijken en praten in de supermarkt, ga in uw omgeving na hoe agrarische producten aan de consument worden verkocht. Rutte bepleitte allerlei initiatieven (onder meer streekproducten, local for local), waarvan overigens een groot deel al – vaak nog op beperkte schaal – in praktijk wordt gebracht.
Voorzitter Nico van Ruiten (LTO Noord Glaskracht) erkende ruiterlijk dat glastuinders nog vooral denken vanuit de productiekant en dat de intentie van samenwerking onvoldoende wordt beleefd om stappen vooruit te komen. Zijn devies: richt je ook via social media op de consument, bundel krachten om meer invloed te krijgen op het aanbod en concentreer je op onderscheidend vermogen en kwaliteit van producten. Met als ultieme doel dat de consument producten blijft kopen die ook een redelijke prijs opbrengen voor de tuinder
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-25 Kansen voor biologische teelt van Cantaloupe-meloenen
- 2022-05-25 "Tijdens de langdurige bewaring wordt het kaf van het koren gescheiden"
- 2022-05-25 Catalaans bedrijf maakt eetbare verpakkingen
- 2022-05-24 "Komend seizoen breiden we de teelt van bio-zoete aardappelen in Portugal met 30 hectare uit"
- 2022-05-23 Piekopbrengst voor bio-blauwe bessen in Californië en Georgia
- 2022-05-23 Groente & Fruitbrigade opent derde locatie in IJsselmuiden
- 2022-05-20 Regering moet onderzoek doen naar nutriënten uit menselijke mest
- 2022-05-20 "Combinatie van verse en verwerkte gember vergroot afzetkansen"
- 2022-05-20 "Totaalassortiment aanbieden is een uitdagende, maar ook zeer passende stap"
- 2022-05-19 Special AGF volgende maand van start
- 2022-05-19 Biologische landbouw in opmars in het Verenigd Koninkrijk
- 2022-05-19 Areaaluitbreiding vollegrondsgroenteteelt, biologische tuinbouw in opmars
- 2022-05-19 Oogst van witte kolen in rassenproef had vroeger gemogen
- 2022-05-18 Ombouw kas voor bioteelt in beeld
- 2022-05-18 Dure groenten in supermarkt, dus dan maar zelf kweken?
- 2022-05-18 "Aanbod oude aardappelen raakt geleidelijk op"
- 2022-05-18 "Droogte precair maar nog niet desastreus voor akker- en tuinbouw"
- 2022-05-17 Vervolg Green Deal voor duurzame voedselproductie
- 2022-05-17 "Hoe langer je biologisch teelt, hoe blijer je wordt"
- 2022-05-16 Ex-profvoetballer Mario Gomez investeert in Food Tech start-up Organic Garden