Boer en tuinder anticiperen onvoldoende op veranderende markt en consument
De door bijna tweehonderd belangstellenden bezochte LTO-bijeenkomst had als thema 'de agrarische sector en haar relatie met het grootwinkelbedrijf'. Niet zo zeer het doen en laten van de supers maar dat van de agrarische ondernemers zelf kwam op deze jaarlijkse ledenvergadering centraal te staan. En dat aan de opstelling, houding en strategie van die ondernemers nog wel wat valt te verbeteren, werd gaande de bijeenkomst steeds duidelijker.
Dat kwam ook door een prikkelende inleiding van supermarktspecialist Gerard Rutte. De agrarische sector heeft het simpelweg laten zitten, zei hij. "U produceert te veel, te veel van hetzelfde en ook nog eens op het verkeerde tijdstip. U wacht af. Wordt wakker, want u gaat liggen en dan wordt er over u heen gelopen." De boodschap die hij vooral wilde afgeven: neem zelf initiatief. Ga kijken en praten in de supermarkt, ga in uw omgeving na hoe agrarische producten aan de consument worden verkocht. Rutte bepleitte allerlei initiatieven (onder meer streekproducten, local for local), waarvan overigens een groot deel al – vaak nog op beperkte schaal – in praktijk wordt gebracht.
Voorzitter Nico van Ruiten (LTO Noord Glaskracht) erkende ruiterlijk dat glastuinders nog vooral denken vanuit de productiekant en dat de intentie van samenwerking onvoldoende wordt beleefd om stappen vooruit te komen. Zijn devies: richt je ook via social media op de consument, bundel krachten om meer invloed te krijgen op het aanbod en concentreer je op onderscheidend vermogen en kwaliteit van producten. Met als ultieme doel dat de consument producten blijft kopen die ook een redelijke prijs opbrengen voor de tuinder