Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Boer en tuinder anticiperen onvoldoende op veranderende markt en consument

Afgeven op supermarkten die lage prijzen betalen voor producten heeft geen zin. Veel beter is het om als producent van agrarische producten zelf in beweging te komen en te kiezen voor samenwerking. Niet alleen met collega's, maar ook met supermarkten, leveranciers, handel en andere ketenpartijen. Dat was één van de conclusies, die woensdag 14 november werden getrokken in Bleiswijk na afloop van de Dag van LTO Noord van de provincie Zuid Holland.

De door bijna tweehonderd belangstellenden bezochte LTO-bijeenkomst had als thema 'de agrarische sector en haar relatie met het grootwinkelbedrijf'. Niet zo zeer het doen en laten van de supers maar dat van de agrarische ondernemers zelf kwam op deze jaarlijkse ledenvergadering centraal te staan. En dat aan de opstelling, houding en strategie van die ondernemers nog wel wat valt te verbeteren, werd gaande de bijeenkomst steeds duidelijker.

Dat kwam ook door een prikkelende inleiding van supermarktspecialist Gerard Rutte. De agrarische sector heeft het simpelweg laten zitten, zei hij. "U produceert te veel, te veel van hetzelfde en ook nog eens op het verkeerde tijdstip. U wacht af. Wordt wakker, want u gaat liggen en dan wordt er over u heen gelopen." De boodschap die hij vooral wilde afgeven: neem zelf initiatief. Ga kijken en praten in de supermarkt, ga in uw omgeving na hoe agrarische producten aan de consument worden verkocht. Rutte bepleitte allerlei initiatieven (onder meer streekproducten, local for local), waarvan overigens een groot deel al – vaak nog op beperkte schaal – in praktijk wordt gebracht.

Voorzitter Nico van Ruiten (LTO Noord Glaskracht) erkende ruiterlijk dat glastuinders nog vooral denken vanuit de productiekant en dat de intentie van samenwerking onvoldoende wordt beleefd om stappen vooruit te komen. Zijn devies: richt je ook via social media op de consument, bundel krachten om meer invloed te krijgen op het aanbod en concentreer je op onderscheidend vermogen en kwaliteit van producten. Met als ultieme doel dat de consument producten blijft kopen die ook een redelijke prijs opbrengen voor de tuinder
Publicatiedatum: