In het afgelopen jaar (tot 29 september) zijn de verkopen van biologische voeding en dranken op de Amerikaanse markt met 12,2 procent gestegen. Daarmee groeit de biologische voedingsmiddelenmarkt een stuk sneller dan de markt voor conventionele producten.
Toch blijkt uit een nieuwe studie van de Hartman Group dat consumenten niet bereid zijn om meer te betalen voor biologische producten en dat de consument de toetreding van een aantal reguliere merken tot de biologische markt als verdacht zien.
Uit het onderzoek van de Hartman Group bleek dat veel van de consumenten niet zeker weten of grote merken wel op de juiste manier met de biologische producten omgaan. Toch zijn veel consumenten er van overtuigd dat de prijzen voor bio-producten alleen omlaag kunnen gaan wanneer grote spelers de markt betreden.
Biologische wordt steeds meer mainstream. met 36 procent van de Amerikanen die tenminste 1 keer per maand bio-producten kopen. Wel moeten grote merken de bio-markt voorzichtig benaderen, zegt Amy Sousa van Hartman Group. "De groei van biologisch junkfood zorgt voor een vervaging van de link tussen gezond en biologisch. Consumenten zijn inmiddels minder geneigd om een product als gezond te zien enkel omdat het voorzien is van een biologisch label."
Volgens haar verliest de bio-certificering haar aantrekkelijkheid wanneer het gaat om producten vol met suiker of vage ingrediënten.
Bron: Foodnavigator-USA

Abonneren
Vacatures
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
- Lead Auditor Kwaliteit & Processen
- Junior account manager
- Accountmanager
- Teeltmanager Proces en kwaliteit
- Senior Commercieel Manager
- Commercieel medewerker / Verkoper AGF
- Keurmeester AGF
Top 5 - gisteren
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
- Partij voor de Dieren Zuid-Holland wil af van 'energieslurpende' glastuinbouw
- "Als de biologische appelverkoop niet stijgt, zullen we onze Jonagold nooit verkocht krijgen"
- Welke taal spreken koeien?
- Eigenaren Sprinklr zien af van winst, het vergroten van de biodiversiteit heeft prioriteit
Top 5 - afgelopen week
- PFAS gevonden in biologische eieren in Denemarken
- Biologische sector is ondanks grote uitdagingen positief gestemd
- Uniek korte-keten-concept van graan tot brood gepresenteerd
- "Wij maken bio-pindakaas met hart en ziel, daarom maken wij kans tegenover het grote geld"
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
Top 5 - afgelopen maand
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-01-27 Franse wet geeft AGF-sector meer macht bij retailers
- 2023-01-26 Onbemand voertuig bezorgt eerste boodschappen voor Colruyt
- 2023-01-24 "De voedselketen moet veel transparanter"
- 2023-01-23 Consument besteedt 36% meer aan biologisch
- 2023-01-23 "Retail aan zet in ambitie 15% biologisch"
- 2023-01-20 Aldi start samenwerking met Naturland
- 2023-01-18 Marktaandelen 2022: AH de grote winnaar, toename hard discount onduidelijk
- 2023-01-17 Prijzen AGF stegen afgelopen jaar flink in ogen van consumenten
- 2023-01-17 Aldi Zwitserland bant ingevlogen AGF uit het schap
- 2023-01-13 Natuurvoeding Joure wordt 34e Odin winkel
- 2023-01-13 "Klant blijft biologisch kopen, maar kiest goedkopere varianten"
- 2023-01-12 Odin Veenendaal is open
- 2023-01-09 Superscanner visualiseert prijsstijgingen in de supermarkt
- 2023-01-06 Bio-producten van Albert Heijn in de prijzen
- 2023-01-04 Crisp sloot 2021 af met verlies van ruim 15 miljoen euro
- 2023-01-03 De kracht van dichtbij: 60% van alle aankopen vindt over 5 jaar lokaal plaats
- 2022-12-23 Het was een wonderlijk jaar bij Odin
- 2022-12-21 Colruyt-medewerkers zetten producten anderhalf uur per dag sneller in de rekken
- 2022-12-21 Berrie Franken neemt Ekoplaza in Nijmegen over
- 2022-12-21 Fluitekruid in Winsum wordt 33e Odin winkel