Jack van Messel importeert biologisch rundvlees uit Zuid-Amerika. Het behoort tot het duurzaamste vlees ter wereld omdat het uitsluitend met gras is gevoerd. Zelfs het vervoer per boot maakt het niet slechter dan Europees vlees. In zijn woonplaats Rotterdam nam Jack een kijkje bij lokale super Marqt die daar onlangs zijn deuren opende. Lees hieronder zijn blog over Marqt op Foodlog.
"Sinds een paar dagen heeft Marqt een vestiging in Rotterdam. Een goede reden om daar een kijkje te gaan nemen. Bij de ingang een vriendelijke medewerkster die verklaarde dat 'bijna alles uit Nederland komt omdat het duurzamer is'. Op de vraag waarom voedsel uit Nederland duurzamer is, zei ze 'dat het niet goed voor het milieu is om voedsel naar Nederland te vervoeren'.
Met hooggespannen verwachtingen loop ik de winkel in. In de schappen groente en fruit trof ik buiten de typische Nederlandse AGF-artikelen ook veel tropisch fruit en groenten uit verre landen aan, zoals bananen, kokosnoten, knoflook, gember, pepers, mango's, ananassen, guaves en watermeloenen. Vanzelfsprekend, want tropisch groente en fruit groeien niet in Nederland.
Op naar de verse visafdeling. Daar de bekende Noordzeevis, maar ook wilde zalm uit Alaska die ingevlogen wordt, dorade, tonijn en nog meer van die exoten van ver weg. De grote garnalen kwamen uit Indonesië en Thailand. Op naar de vlees- en vleeswaren. De Loué kip uit Frankrijk, de gedroogde hammen en de salami uit Italië lagen te pronken naast de Spaanse chorizo's. Wel MRIJ en Blonde d'Aquitaine uit Nederland, maar die - 't is mijn vakgebied - worden afgemest met soja uit Brazilië. De kaasafdeling was 50/50 Nederlands/buitenlands, want buiten de Hollandse kazen, ook veel kazen uit de rest van Europa. In de bevroren vis en schaaldieren afdeling was er op een uitzondering na, geen enkel Nederlands product te koop. Verder naar de frisdranken. Bijna alles uit andere Europese landen. Verpakte producten zoals deegwaren en chips, ongeveer 70% uit het buitenland. Wijnen > 95% uit het buitenland, waaronder Chili en Argentinië. Koffie, chocolade en thee: 100% buitenland, net als de sinaasappelsap. Alle specerijen en kruiden, op een uitzondering na: Verweggistan. Olijfolie: buitenland. Jam en broodsmeersels (het wordt eentonig, maar we zijn bijna aan het einde): buitenland. Ontbijtgranen: buitenland. Zelfs de babyvoeding van Biobim komt uit het buitenland. Als laatste de schoonmaakmiddelen en huisdierenvoeding: 0% uit Nederland. Al met al schat ik het aandeel Nederland in de Marqt schappen op ongeveer de helft.
Het is duidelijk dat Marqts formule appelleert aan het 'trots op Nederland gevoel'.
Misschien dat Marqt geen flauw benul heeft van de totale (product- en transport) emissies van hun artikelen. Dat laatste verklaart de enorme tegenstrijdigheid tussen de Marqt idealen en de producten die ze verkopen. Daarbij merk ik op dat de transportemissies veel en veel lager zijn dan de meeste consumenten inschatten.
Indien Marqt wel wetenschap heeft dat een groot gedeelte van hun assortiment niet conform hun idealen is samengesteld, rijst de vraag: is er onvoldoende duurzaam voedsel te koop dat geproduceerd is in Nederland ? Zo ja, dan zou ik dat - als ik Marqt was - uitleggen in plaats van de consument te misleiden. Haal het bedrijf liever door een minder groen sopje, dan wordt het veel eerlijker en sympathieker."
Bron: Foodlog
Abonneren
Vacatures
"Jack van Messel: "Enorme tegenstrijdigheid tussen de Marqt idealen en producten die ze verkopen"
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"