Jack van Messel importeert biologisch rundvlees uit Zuid-Amerika. Het behoort tot het duurzaamste vlees ter wereld omdat het uitsluitend met gras is gevoerd. Zelfs het vervoer per boot maakt het niet slechter dan Europees vlees. In zijn woonplaats Rotterdam nam Jack een kijkje bij lokale super Marqt die daar onlangs zijn deuren opende. Lees hieronder zijn blog over Marqt op Foodlog.
"Sinds een paar dagen heeft Marqt een vestiging in Rotterdam. Een goede reden om daar een kijkje te gaan nemen. Bij de ingang een vriendelijke medewerkster die verklaarde dat 'bijna alles uit Nederland komt omdat het duurzamer is'. Op de vraag waarom voedsel uit Nederland duurzamer is, zei ze 'dat het niet goed voor het milieu is om voedsel naar Nederland te vervoeren'.
Met hooggespannen verwachtingen loop ik de winkel in. In de schappen groente en fruit trof ik buiten de typische Nederlandse AGF-artikelen ook veel tropisch fruit en groenten uit verre landen aan, zoals bananen, kokosnoten, knoflook, gember, pepers, mango's, ananassen, guaves en watermeloenen. Vanzelfsprekend, want tropisch groente en fruit groeien niet in Nederland.
Op naar de verse visafdeling. Daar de bekende Noordzeevis, maar ook wilde zalm uit Alaska die ingevlogen wordt, dorade, tonijn en nog meer van die exoten van ver weg. De grote garnalen kwamen uit Indonesië en Thailand. Op naar de vlees- en vleeswaren. De Loué kip uit Frankrijk, de gedroogde hammen en de salami uit Italië lagen te pronken naast de Spaanse chorizo's. Wel MRIJ en Blonde d'Aquitaine uit Nederland, maar die - 't is mijn vakgebied - worden afgemest met soja uit Brazilië. De kaasafdeling was 50/50 Nederlands/buitenlands, want buiten de Hollandse kazen, ook veel kazen uit de rest van Europa. In de bevroren vis en schaaldieren afdeling was er op een uitzondering na, geen enkel Nederlands product te koop. Verder naar de frisdranken. Bijna alles uit andere Europese landen. Verpakte producten zoals deegwaren en chips, ongeveer 70% uit het buitenland. Wijnen > 95% uit het buitenland, waaronder Chili en Argentinië. Koffie, chocolade en thee: 100% buitenland, net als de sinaasappelsap. Alle specerijen en kruiden, op een uitzondering na: Verweggistan. Olijfolie: buitenland. Jam en broodsmeersels (het wordt eentonig, maar we zijn bijna aan het einde): buitenland. Ontbijtgranen: buitenland. Zelfs de babyvoeding van Biobim komt uit het buitenland. Als laatste de schoonmaakmiddelen en huisdierenvoeding: 0% uit Nederland. Al met al schat ik het aandeel Nederland in de Marqt schappen op ongeveer de helft.
Het is duidelijk dat Marqts formule appelleert aan het 'trots op Nederland gevoel'.
Misschien dat Marqt geen flauw benul heeft van de totale (product- en transport) emissies van hun artikelen. Dat laatste verklaart de enorme tegenstrijdigheid tussen de Marqt idealen en de producten die ze verkopen. Daarbij merk ik op dat de transportemissies veel en veel lager zijn dan de meeste consumenten inschatten.
Indien Marqt wel wetenschap heeft dat een groot gedeelte van hun assortiment niet conform hun idealen is samengesteld, rijst de vraag: is er onvoldoende duurzaam voedsel te koop dat geproduceerd is in Nederland ? Zo ja, dan zou ik dat - als ik Marqt was - uitleggen in plaats van de consument te misleiden. Haal het bedrijf liever door een minder groen sopje, dan wordt het veel eerlijker en sympathieker."
Bron: Foodlog
Abonneren
Vacatures
- Coördinator backoffice
- Accountmanager industrie (internationaal)
- Assistent-Bedrijfsleider met doorgroei tot Operationeel manager
- Junior productspecialist biologische kruiden
- Avonturier / Zelfstandig recruiter
- Accountmanager
- Senior AGF Pricing Specialist
- Sales Support
- Quality Assurance Manager
- Senior / junior inkoper bloemen
Top 5 - gisteren
- Terug van weggeweest: biologische bakkerij bij Loverendale ter Linde
- Waarom loopt Nederland achter op buurlanden in biologische teelt?
- Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- Agroforestry op de BioVelddag 2022
- Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met ware impact van voedingskeuzes
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
"Jack van Messel: "Enorme tegenstrijdigheid tussen de Marqt idealen en producten die ze verkopen"
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten
- 2022-04-20 Biologisch keurmerk laat sterke groei zien over 2021
- 2022-04-15 Carrefour past blockchaintechnologie toe op AGF-producten van het bio-huismerk
- 2022-04-14 Zijn biologische producten gezonder?
- 2022-04-13 Edeka lanceert nieuw biologisch merk Naturkind
- 2022-04-11 Merle Koomans van den Dries in 'De Top van Nederland' op BNR Nieuwsradio