Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Social media-gebruik op vaste momenten zorgt voor productiever kantoorpersoneel'

Werkgevers moeten het kantoorpersoneel zo snel mogelijk de kans geven om de social media op vaste momenten te gebruiken. Wanneer werknemers met een kantoorbaan per uur drie minuten vrije tijd krijgen om even de social media te bekijken, leidt dat tot aanzienlijk meer productiviteit.

Dit blijkt uit onderzoek van twee masterstudenten Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, in opdracht van Website Promoten.

Afleiding

Een groot deel van iedereen die op kantoor werkt maakt zicht er schuldig aan: constant de social media in de gaten houden. Het is inmiddels een bekende verslaving; werknemers kunnen gewoonweg niet lang meer zonder. Dit zorgt ervoor dat ze er met het hoofd niet constant meer bij zijn. Social media zijn een grote afleiding en verstoren zowel de concentratie als de motivatie. Niet alleen door het gebruik van de social media, maar ook zeker door het feit dat er voor en na gebruik aan wordt gedacht. Voor de werkgevers zijn de media dus een probleem. Een onderzoek door Martine Holman en Floris Veenendam brengt mogelijkheden om dat probleem te bestrijden.

Studenten

Het onderzoek werd eerst gedaan onder 142 studenten aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. De studenten werden gelijk verdeeld over twee groepen en beide groepen volgden hetzelfde college van dezelfde docent. Tijdens het college van twee uur kreeg de eerste groep twee keer drie minuten de tijd om van social media gebruik te maken. De rest van het college was dat ten strengste verboden. Na het college kregen de studenten een toets over de inhoud van het gevolgde college. De toets werd ook afgenomen onder de tweede groep studenten, die geen regels meekreeg en daarom de social media gebruikte wanneer de studenten daar behoefte aan hadden. Het experiment had een verbluffend resultaat. De groep die duidelijke pauzes kreeg voor social media-gebruik scoorde op de toets gemiddeld 0,8 cijferpunt hoger dan de groep studenten die onder normale omstandigheden het college had gevolgd.

Werknemers

Voor kantoorpersoneel was een toets vanzelfsprekend geen relevant experiment. Bij een groep van 162 werknemers - actief in onder andere ICT, IT, verzekeringen en hypotheken - werd daarom vooral gekeken naar de tijd die nodig was voor bepaalde taken en projecten en werd het personeel gevraagd vragenlijsten in te vullen om onder andere motivatie, concentratie en gevoeligheid voor afleiding te meten. Ook hierbij werd de gehele groep weer in twee aparte groepen gesplitst: één groep mocht drie minuten per uur social media gebruiken, bij de andere groep was geen sprake van nieuwe regels. Voor de werknemers gold hetzelfde als bij de studenten het geval was: bij een social media-pauze van drie minuten per uur was duidelijk sprake van een stijging in productiviteit.

Vervolgonderzoek

Onderzoekers Martine Holman en Floris Veenendam hopen in de toekomst een vervolgonderzoek te kunnen doen. Holman: "Met de bevindingen die volgden uit dit onderzoek zijn er verschillende mogelijkheden om vervolgonderzoek te doen. Zo is het interessant om te kijken of minder dan drie minuten social media-tijd per uur ook genoeg is voor een duidelijke stijging in productiviteit. Daarnaast kan er gekeken worden naar het effect in verschillende branches. Stijgt de productiviteit bijvoorbeeld meer bij een ICT-bedrijf dan bij een aanbieder van verzekeringen? Verder willen we dit onderzoek ook doen bij bedrijven waar niet gebruikgemaakt wordt van computers. Want met het groeiende aantal smartphones zijn social media ook in bijvoorbeeld de bouw, schoonmaak en tuinbranche een grote en constante bron van afleiding."

Bron: BlikopNieuws.nl
Publicatiedatum: