Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kruidenteelt in Albanië blijkt goede zet voor Sonnentor

Sonnentor uit Waldviertel investeert in duurzame landbouw in Albanië. De zoektocht naar telers voor bio-producten blijkt wel vrij lastig. De Thee-adventkalender is het best verkochte losse product van Sonnentor. Dat daarin bloemen en kruiden uit Albanië zitten, komt omdat Sonnentor sinds 2008 thee, kruiden, koffie en andere producten laat produceren in Albanië.

"Het begon met een opleiding voor telers in de biologische kruidenteelt", zegt Ewald Redl, mede-directeur van Sonnentor. Vandaag de dag leveren vijf tot tien telers, die weer samenwerken met mensen die in het wild kruiden plukken, aan het Oostenrijkse bedrijf.



Sonnentor heeft in het begin 200.000 euro in het Albanese project geïnvesteerd. Hierbij kreeg het bedrijf steun van Entwicklungszusammenarbeit (ADA) uit Oostenrijk. "We hoeven nu alleen nog maar in kennis te investeren. over teelt- en droogtechnieken bijvoorbeeld. Het klimaat en de grootschalige teeltfaciliteiten waren van cruciaal belang in onze keuze om naar Albanië uit te wijken. Zestig procent van onze grondstoffen komt uit Oostenrijk en ongeveer tien tot vijftien procent uit Zuidoost-Europa."

Redl geeft aan dat er in Albanië groeiende interesse is voor biologische producten. Er wordt jaarlijks voor ongeveer 15.000 euro aan bio-producten verkocht. "De trend richting biologisch is groeiende."

Bron: Witschafts Blatt
Publicatiedatum: