Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Milieudefensie: Milieuzone enige juiste maatregel voor gezonde lucht in Utrecht

De ANWB sprak zich op 19 oktober uit tegen een milieuzone voor bestelbusjes en personenauto's in Utrecht. Milieudefensie is juist een groot voorstander van zo'n maatregel en wil dat alle steden dit voorbeeld gaan volgen.

Volgens Guido van Woerkom van de ANWB dupeert de maatregel mensen die een vuile auto hebben gekocht. Hij gaat daarmee erg gemakkelijk voorbij aan het feit dat deze automobilisten álle bewoners van Utrecht duperen door met een vuile auto de lucht van iedereen te verpesten.

De enige juiste maatregel op dit moment

Auto's zonder roetfilter of katalysator horen niet thuis in de binnensteden. In het voorstel van de gemeente Utrecht gaat het om slechts vijf procent van het verkeer. Als we deze auto's en busjes weren hebben we een kwart minder emissies. Een paar viezeriken verpesten de lucht voor iedereen. Dit is de meest effectieve maatregel die Utrecht nu kan nemen. Andere maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren, zoals een drastische verhoging van parkeertarieven of het afsluiten van wegen, raken meer mensen en hebben minder resultaat.

De gemeente is verantwoordelijk voor haar eigen luchtkwaliteit

De ANWB wil niet dat steden lokaal beleid maken dat specifieke eisen stelt aan automobilisten. Maar steden hebben wel een eigen verantwoordelijkheid om aan de wettelijke normen te voldoen en om de gezondheid van hun inwoners te beschermen. Het zal veel helpen als het Rijk serieus werk gaat maken van gezonde lucht. Maar in plaats van een kilometerheffing en beter OV krijgen we hogere snelheden en meer asfalt.

Geef het goede voorbeeld

Utrecht mag van de wet vuile voertuigen weren en Utrecht moet dat ook doen om de lucht schoner te maken. Ivo Stumpe, campagneleider verkeer: "Wij roepen de wethouder dan ook op om door te zetten. Geef het goede voorbeeld aan al die andere steden waar de lucht nog ongezond vies is."
Publicatiedatum: