"Vera Dalm, directeur Milieu Centraal: "Van mij mag er geen keurmerk meer bij"
Dankzij de nieuwe KeurmerkenWijzer.nl kun je, zelfs als je in de super- of bouwmarkt staat, meteen zien wat een keurmerk of logo op een product betekent. Is deze aankoop goed voor het milieu? Doet het iets voor dierenwelzijn of eerlijke handel? En vooral: hoe is de controle van de ruim honderd duurzaamheidskeurmerken geregeld? Van mij mag er geen keurmerk meer bij.
Geweldig om te merken hoeveel enthousiasme onze nieuwe app de KeurmerkenWijzer bij consumenten oproept. "Erg handig, precies wat ik nodig had", hoort Milieu Centraal. We krijgen veel positieve online recensies en de Facebook-pagina stroomt vol met nieuwe foto's van logo's die ingestuurd worden door nieuwsgierige consumenten: "En wat betekent deze?" Het is leuk dat consumenten dankzij onze app alerter worden op keurmerken en logo's.
Keurmerk- en logohouders zelf reageren verschillend op de KeurmerkenWijzer van Milieu Centraal. De eerste categorie is die van de 'aanvullers': fabrikanten die willen dat we meer informatie geven over hun keurmerk. Antwoord: nee, de informatie moet namelijk in het schermpje van een mobiele telefoon passen. Op onze website kunnen we wel meer informatie vermelden.
Tweede categorie is die van de 'scoorders'. De keurmerkhouders die goed in onze app scoren, kloppen zich trots op de borst dat ze met vier of vijf bolletjes hoog (goed, respectievelijk zeer goed) scoren op milieu, dierenwelzijn, eerlijke handel of controle. Het is hen van harte gegund.
Derde categorie zijn de stille-willies. De logo's die drie bolletjes of minder scoren houden zich op een enkeling na opvallend stil.
En categorie nummer vier, dat is meteen de leukste: 'de discussianten'. Zij doen heel veel moeite om meer bolletjes te krijgen, dragen argumenten aan dat hun controle wel goed geregeld is of dat ze veel meer aandacht aan milieu en dierenwelzijn besteden dan bijvoorbeeld EKO, het keurmerk van de biologische landbouw.
De mailtjes variƫren van feitelijk tot soms bijna flirterig. Dat laatste is misschien om in het gevlei te komen bij onze onderzoekers? De meeste keurmerk- en logohouders zijn vooral bezig om zichzelf zo goed mogelijk te verkopen en te promoten. En daar ben ik blij mee. Want het gaat Milieu Centraal erom dat het gesprek op gang komt over het gegeven dat er veel te veel logo's en keurmerken in omloop zijn. Onze KeurmerkenWijzer zorgt voor transparantie, maar we moeten niet vergeten dat de consument door de vaak goed bedoelde groene blaadjes en lachende koeien de waarde van echte keurmerken niet meer kan zien.
Ik mis een essentieel element in het huidige debat. De crux van onze nieuwe app is niet dat er zo veel mogelijk keurmerken in komen. Integendeel. Het liefst merk ik dat de app over twee jaar overbodig is, omdat er dan nog maar een paar robuuste keurmerken over zijn gebleven. Milieu Centraal wacht met smart op het nieuws dat keurmerken gaan samenwerken met elkaar, dat logohouders zich gaan samenvoegen tot een keurmerk of dat er keurmerken worden opgeheven. Volgend jaar mogen er geen tweehonderd keurmerken en logo's in de KeurmerkenWijzer staan, maar vijftig of minder. Kom op logomakers en keurmerkhouders: wie is de eerste?!
Vera Dalm is op twitter te vinden als @veradalm
Bron: Joop.nl