Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Consument krijgt ten onrechte indruk dat iets mis is met transgene gewassen"

Monsanto: 4,2 miljoen dollar voor strijd tegen GGO-etikettering

Monsanto besteedt miljoenen dollars in de strijd tegen de etikettering van genetisch gemodificeerde levensmiddelen. Activisten in Californië vechten voor 'Proposition 37', een wet die het verplicht zou stellen om genetisch gemodificeerde levensmiddelen te etiketteren. Monsanto is fel tegen dit idee, en heeft meer dan 4,2 miljoen dollar uitgegeven om zich daartegen te bezetten.

Als de meerderheid van de kiezers in Californië besluit om Proposition 37 te steunen, zullen bedrijven zoals Monsanto gedwongen zijn om hun producten van een speciaal GGO-etiket te voorzien. Voorstanders zijn van mening dat de burgers het recht hebben om te weten wat er in supermarkten en kruidenierszaken verkocht wordt.


Een anti-GGO-activist toont een zak 'MON 810', gevuld met door Monsanto ontwikkeld genetisch gemodificeerd maïs.

'No on 37' is een coalitie tegen de misleidende etikettering van levensmiddelen, gesponsord door boeren en voedselproducenten. Volgens campagnegegevens die publiekelijk beschikbaar zijn op de website van de 'California State Department' heeft Monsanto in totaal 4.208.000 dollar overhandigd om deze beweging te ondersteunen. Ook Dow Agrosciences, een chemisch bedrijf met sterke GGO-banden, heeft bijna 1,2 miljoen dollar bijgedragen. En Dupont in totaal 1.273.600 dollar.

Er is in één week tijd 6,8 miljoen dollar gedoneerd om de strijd aan te gaan tegen de etikettering. "Proposition 37 geeft de consument ten onrechte de indruk dat er iets mis is met transgene gewassen, terwijl dat niet zo is", reageert Kathy Faibanks, woordvoerder van 'No on 37'.

Tot nu toe heeft 'No on 37' bijna 25 miljoen dollar aan budget verzameld, meer dan tien keer zoveel dan waar de ondersteuners van het voorstel beschikking over hebben. Eind november zal tijdens de verkiezingsdag gestemd worden over het voorstel.

Bron: RT
Publicatiedatum: