Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio scepsis of bio jaloezie?

Bionext reageert op bio-artikel in Trouw

'Frankrijk telt steeds meer sceptici over biologische voeding', kopte Trouw op 17 augustus. In het artikel van Kleis Jager komt welgeteld één tuinder aan het woord die bovendien zo natuurlijk mogelijk werkt (bijna biologisch), maar ervoor heeft gekozen om zich niet te laten certificeren. Zijn klanten zijn sterrenrestaurants die dagelijks bij hem over de vloer komen en die niet op zoek zijn naar de zekerheid van het Europese bio-keurmerk bij de aankoop van hun producten.

Vervolgens mag een agrarisch journalist zijn verhaal kwijt: Gil Riviere-Wekstein. Hij heeft een boek geschreven over valse beloften en echte marketing van bio en ageert tegen een beeld van biologisch dat in werkelijkheid niet bestaat. Riviere-Wekstein lepelt pertinente onwaarheden op, bijvoorbeeld over biologische tauge, en zegt dat mensen die biologische producten kopen 'aartsreactionair' zijn. Sterker nog: bio kopers zijn tegen alle vormen van vooruitgang. Aan het eind van het verhaal blijkt dat Riviere-Wekstein zelf ook regelmatig bio koopt...

Het verhaal van de bozige Fransman vermengt zich hier en daar met de mening van de Trouw-journalist. Dat komt het artikel niet ten goede. Zo schrijft Kleis Jager: 'Alles wat groen en biologisch is, is een verkoopargument in de politiek en de commercie.' Wie vindt dit nu? Dit soort uitspraken verwacht je niet in een kwaliteitskrant als Trouw.

Misschien hebben Riviere-Wekstein en Kleis Jager last van enige bio jaloezie. Ze lijken moeilijk te kunnen verteren dat de omzet van bio in Frankrijk in vijf jaar tijd is verdubbeld naar 3,6 miljard en dat bio wereldwijd sterk in opkomst is. We weten dat hoge bomen veel wind vangen, en de biologische boom wordt nou eenmaal steeds hoger.

De groei heeft weinig te maken met valse beloften, marketingtrucs of het tegenhouden van vooruitgang. Het heeft alles te maken met de oprechte behoefte van consumenten aan natuurlijk, diervriendelijk en respectvol geproduceerd voedsel. Feit is dat in biologische producten gecontroleerd zo min mogelijk hulpstoffen worden gebruikt en daarmee wordt aan een vraag beantwoord. Biologische boeren investeren in de vruchtbaarheid van de bodem, streven naar maximaal welzijn van dieren en bevorderen de biodiversiteit op het bedrijf. Een biologische melkveehouder houdt niet alleen koeien, maar is tegelijkertijd natuurbeheerder en weidevogelbeschermer. Kleis Jager zou eens tien boeren en tuinders moeten interviewen die in de afgelopen vijf jaar zijn omgeschakeld naar biologisch. Die kunnen haarfijn uitleggen wat hun beweegredenen zijn geweest. Waarschijnlijk levert dat een ander artikel op.

Bron: persbericht Bionext
Publicatiedatum: