Consumenten focussen steeds meer op de vraag of textiel getest is op schadelijke stoffen en of het product op een milieuvriendelijke manier geproduceerd is. Bijna één op de twee consumenten ziet bij de aankoop van textiel en kleding een kwaliteitslabel als belangrijke aanwijzing dat het product getest is op schadelijke stoffen.
Dit blijkt uit een online onderzoek van de universiteit van Keulen, in opdracht van Oeko-Tex. Bij het onderzoek zijn consumenten uit dertien landen betrokken: Oostenrijk, China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Portugal, Rusland, Spanje, Zwitserland, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Tussen de 200 en 300 consumenten is in elk land onder meer gevraagd naar hun algemene interesse in textiel dat getest is op schadelijke stoffen en over hun bekendheid met de Oeko-Tex Standard 100.
Het etiket van Oeko-Tex bleek al vrij bekend, 22 procent van alle respondenten had al eens een textielproduct gekocht met dit label. Gemiddeld is het EU eco-label (EU-bloem) het meest bekende label in alle onderzochte landen (44%). En 42 procent van de respondenten is op de hoogte van het feit dat de Oeko-Tex Standard 100 al twintig jaar een effectief beschermend schild tegen schadelijke stoffen is.
De Oeko-Tex Standard 100 blijkt bekend te zijn in alle deelnemende landen. In 6 van de 14 landen is zelfs de helft van de bevolking bekend met het label - met een opwaartse trend.
Er is ook gekeken naar wat voor de consument belangrijke aspecten zijn voor de aankoop van textiel. Op een schaal van 1=niet belangrijk tot 5=heel belangrijk, scoorde de productkwaliteit 4,4 - huidvriendelijkheid 4,3 - prijs 4,3 en testen op schadelijke stoffen 4,1. Opvallend is dat het merk/fabrikant met 3,1 een stuk lager scoorde.
Vooral het belang van het testen op schadelijke stoffen is sinds 2008 toegenomen. In eenzelfde onderzoek in 2008 scoorde deze factor namelijk slechts 3,3.
Abonneren
Vacatures
Onderzoek Oeko-Tex:
Consumenten focussen steeds meer op schadelijke stoffen in textiel
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-15 Organic Cotton Accelerator verheugd over vooruitgang Pakistan
- 2023-09-01 Essenza Home lanceert in het najaar een nieuw beddengoed-label
- 2023-07-20 S.Oliver Group helpt bijna 400 boeren in India om biologisch katoen te telen
- 2023-07-10 Steeds meer consumenten kiezen voor Fairtrade producten, verkoop stijgt met 6%
- 2023-06-16 Nieuwe keukentextielsets van bio-katoen
- 2023-06-08 "Voor ons was het een no-brainer om iets te doen met bio-katoen"
- 2023-06-07 Satellietbeelden ingezet om biologische katoenvelden op te sporen
- 2023-05-12 Einde aan fast fashion: strengere regels tegen overmatige productie en consumptie
- 2023-05-10 Gedoneerd beddengoed krijgt een nieuw leven
- 2023-05-03 Seepje ontvangt microplasticvrij-erkenning van de Plastic Soup Foundation
- 2023-05-02 Goodfuture klaar voor de toekomst op nieuwe locatie in Alblasserdam
- 2023-05-01 Koningspaar maakt volgens ondernemers echt een verschil als ze meegaan op handelsmissies
- 2023-04-26 Platform voor duurzame mode gelanceerd in Madrid
- 2023-04-24 Yumeko in finale Coolest Dutch Brands 2022
- 2023-04-20 Honderden coöperatieleden bezoeken Studio Claudy Jongstra
- 2023-04-14 Nieuwe duurzame werkkleding voor Spar-medewerkers
- 2023-04-05 Rob van den Dool (CEO Yumeko): "Mijn woord is geen wet"
- 2023-04-03 Online platform Glow inspireert met duurzame lifestyle & fashion voor dames en kinderen
- 2023-03-27 Australië zet als eerste ter wereld standaard voor composteerbare kleding
- 2023-02-28 ABN Amro Sustainable Impact Fund investeert in Deens duurzaam modemerk