Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek Oeko-Tex:

Consumenten focussen steeds meer op schadelijke stoffen in textiel

Consumenten focussen steeds meer op de vraag of textiel getest is op schadelijke stoffen en of het product op een milieuvriendelijke manier geproduceerd is. Bijna één op de twee consumenten ziet bij de aankoop van textiel en kleding een kwaliteitslabel als belangrijke aanwijzing dat het product getest is op schadelijke stoffen.

Dit blijkt uit een online onderzoek van de universiteit van Keulen, in opdracht van Oeko-Tex. Bij het onderzoek zijn consumenten uit dertien landen betrokken: Oostenrijk, China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Portugal, Rusland, Spanje, Zwitserland, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Tussen de 200 en 300 consumenten is in elk land onder meer gevraagd naar hun algemene interesse in textiel dat getest is op schadelijke stoffen en over hun bekendheid met de Oeko-Tex Standard 100.

Het etiket van Oeko-Tex bleek al vrij bekend, 22 procent van alle respondenten had al eens een textielproduct gekocht met dit label. Gemiddeld is het EU eco-label (EU-bloem) het meest bekende label in alle onderzochte landen (44%). En 42 procent van de respondenten is op de hoogte van het feit dat de Oeko-Tex Standard 100 al twintig jaar een effectief beschermend schild tegen schadelijke stoffen is.

De Oeko-Tex Standard 100 blijkt bekend te zijn in alle deelnemende landen. In 6 van de 14 landen is zelfs de helft van de bevolking bekend met het label - met een opwaartse trend.

Er is ook gekeken naar wat voor de consument belangrijke aspecten zijn voor de aankoop van textiel. Op een schaal van 1=niet belangrijk tot 5=heel belangrijk, scoorde de productkwaliteit 4,4 - huidvriendelijkheid 4,3 - prijs 4,3 en testen op schadelijke stoffen 4,1. Opvallend is dat het merk/fabrikant met 3,1 een stuk lager scoorde.

Vooral het belang van het testen op schadelijke stoffen is sinds 2008 toegenomen. In eenzelfde onderzoek in 2008 scoorde deze factor namelijk slechts 3,3.
Publicatiedatum: