Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is van plan om de landelijke maximumsnelheid overal te verhogen naar 130 kilometer per uur tenzij het anders met borden is aangegeven.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente is hier vooralsnog tegen en heeft een zienswijze ingediend met het verzoek de huidige maximumsnelheid te handhaven op de A12 binnen de gemeentegrenzen.
Het plan van het ministerie is om op het traject Driebergen - Knooppunt Maanderbroek een dynamische snelheid ingevoerd. Dit betekent dat tussen 19:00 en 6:00 uur maximaal 130 kilometer per uur mag worden gereden, terwijl overdag een maximumsnelheid geldt van 120 kilometer per uur, wat gelijk is aan de huidige situatie. Als de plusstrook open is geldt een nog lagere snelheid van 100 kilometer per uur, vanwege de beperkte breedte van de strook. De plusstrook wordt opengesteld naar aanleiding van de verkeersintensiteit.
Het ministerie heeft inzichtelijk gemaakt wat de (milieu)consequenties zijn van het verhogen van de snelheid van 120 naar 130 kilometer per uur. Het ministerie is van mening dat het verhogen van de maximumsnelheid in de avond en nachturen verkeersveilig kan en er binnen de gemaakte afspraken op het gebied van luchtkwaliteit en geluidproductie is gebleven.
De gemeente is van mening dat door de verhoging van de maximumsnelheid de daadwerkelijke leefkwaliteit altijd zal afnemen, los of het binnen het wettelijk kader past. De luchtkwaliteit zal verslechteren en het geluid zal toenemen. Als gevolg van de invoering van 130 kilometer per uur in avond en nachtperiode is er sprake van een (dreigende) overschrijding van geluidproductieplafonds. Deze situatie komt vooral voor bij Maarn en in mindere mate bij Driebergen en Maarsbergen.
Deze in onze ogen dreigende situatie is voor de gemeente aanleiding om een zienswijze in te dienen en er bij het ministerie op aan te dringen om vooralsnog de maximumsnelheid van 120 kilometer per uur op dit wegvak te handhaven. Alleen indien er goede geluidsonderzoeken zijn en er afdoende akoestische maatregelen getroffen zijn, waardoor de geluidsproductieplafonds niet wordt overschreden, is het verhogen van de maximumsnelheid mogelijk.
Abonneren
Vacatures
Leef- en luchtkwaliteit zal afnemen en verslechteren
Gemeente Utrechtse Heuvelrug tegen verhoging maximumsnelheid op A12
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-12 "Camera voorkomt ongelukken tijdens werken met een heftruck"
- 2023-08-22 31 miljoen euro verlies voor Swapfiets
- 2023-08-21 Aandeel e-trucks schiet omhoog: 1 op 160 vrachtauto’s nu zero emissie
- 2023-08-16 Zon optimaal benutten met zon-tankende auto's
- 2023-07-21 Bio-boodschappen met de fiets aan huis bezorgd in Utrecht, Den Haag en Amsterdam
- 2023-07-19 Udea onderstreept duurzame visie met Volvo FH Electric
- 2023-07-11 Een derde bedrijven niet klaar voor CO2-rapportageplicht
- 2023-07-03 Vijftien procent filegroei in eerste halfjaar 2023
- 2023-06-30 Veel bedrijven laten voordelen hernieuwbare brandstofeenheden onbenut
- 2023-06-26 Zeilschip haalt 24 ton bio-wijn op tijdens testvaart
- 2023-06-20 Volvo Trucks presenteert elektrische trucks met grotere actieradius
- 2023-06-05 Denemarken voert digitale tol in
- 2023-05-16 Zeilende vrachtvaartrederij EcoClipper maakt eerste reis
- 2023-05-08 Verkoop e-trucks neemt vlucht: groei van 1300% in eerste kwartaal
- 2023-05-08 Volvo Trucks test waterstof-elektrische vrachtwagens op de openbare weg
- 2023-04-28 "Emissiehandel voor wegtransport komt te vroeg"
- 2023-04-20 Zorgen over kabinetsplan duurdere benzineauto
- 2023-04-12 180 fietsers rijden 2000 kg chocolade van Amsterdam naar Duitsland
- 2023-03-07 Nieuwbouwplannen vanwege groeiende vraag vanuit bio-markt
- 2023-03-06 Horizon Natuurvoeding gaat samenwerken met Ploeger Logistics