'Aan veel faillissementen in transportsector zit een luchtje'
Onlangs liet de eigenaar van het Amsterdamse transportbedrijf G. Oudt het bedrijf volgens FNV Bondgenoten failliet verklaren om zo van 63 truckers af te komen. Hetzelfde zou afgelopen maand bij Timmerfabriek Schalkwijk in Haarlem zijn gebeurd.
Beide bedrijven startten vervolgens door bij dezelfde eigenaar, maar zonder de schuldeisers en een groot deel van de werknemers. De ondernemers ontkennen dat sprake is van opzet.
Volgens de stichting Malafide Doorstarten komt dat veel vaker voor, met name in de bouw, de horeca en de transportsector. Volgens de stichting, die is opgezet door transportorganisaties, FNV en CNV, waren 66 van de 155 faillissementen in de transportsector vorig jaar verdacht. De doorstarters laten per faillissement gemiddeld een half miljoen euro schuld achter.
Volgens bestuurder Edwin Atema zijn in het Nederlandse wegtransport tien tot vijftien faillissementsfraudeurs actief die moedwillig op een bankroet aansturen. "Al bij het opzetten van een onderneming weten ze dat er binnen twee, drie jaar een faillissement zal volgen, zodat ze van schuldeisers en lastige werknemers afkomen."
Bron: Het Parool