Aan 43 procent van de faillissementen in de transportsector en de bouw zit een luchtje. Ondernemers laten hun bedrijf over de kop gaan om van werknemers en schuldeisers af te komen.
Onlangs liet de eigenaar van het Amsterdamse transportbedrijf G. Oudt het bedrijf volgens FNV Bondgenoten failliet verklaren om zo van 63 truckers af te komen. Hetzelfde zou afgelopen maand bij Timmerfabriek Schalkwijk in Haarlem zijn gebeurd.
Beide bedrijven startten vervolgens door bij dezelfde eigenaar, maar zonder de schuldeisers en een groot deel van de werknemers. De ondernemers ontkennen dat sprake is van opzet.
Volgens de stichting Malafide Doorstarten komt dat veel vaker voor, met name in de bouw, de horeca en de transportsector. Volgens de stichting, die is opgezet door transportorganisaties, FNV en CNV, waren 66 van de 155 faillissementen in de transportsector vorig jaar verdacht. De doorstarters laten per faillissement gemiddeld een half miljoen euro schuld achter.
Volgens bestuurder Edwin Atema zijn in het Nederlandse wegtransport tien tot vijftien faillissementsfraudeurs actief die moedwillig op een bankroet aansturen. "Al bij het opzetten van een onderneming weten ze dat er binnen twee, drie jaar een faillissement zal volgen, zodat ze van schuldeisers en lastige werknemers afkomen."
Bron: Het Parool

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Is lupine het gouden boontje van Nederlandse bodem?
- "Totaalassortiment aanbieden is een uitdagende maar ook zeer passende stap"
- Agrifirm start pilots rondom regeneratieve landbouw
- Regering moet onderzoek doen naar nutriënten uit menselijke mest
- De Nieuwe Winkel verkozen tot Beste Biologische en Groenterestaurant
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-18 RDW: drie mogelijkheden VIN-inslag (land)bouwvoertuigen
- 2022-04-26 Kabinet trekt 40 miljoen euro uit voor subsidie elektrische trucks
- 2022-04-25 Vanaf mei moeten voertuigen en chauffeurs geregistreerd worden bij NIWO
- 2022-04-25 De autonome vorkheftruck voor het laden en lossen van opleggers
- 2022-04-13 "Meer vraag naar op accu aangedreven koelinstallaties"
- 2022-04-12 BioNoord en De Streekboer verkleinen voetafdruk door logistieke samenwerking
- 2022-04-11 Europa wil Oekraïne en Moldavië toelaten op markt wegtransport
- 2022-04-07 Gorillas app door één miljoen Nederlanders gebruikt
- 2022-04-05 "Nu ook het Skal-certificaat om biologische producten te verpakken en te ompakken"
- 2022-03-28 Diefstal van diesel neemt, door hoge prijzen, toe
- 2022-03-23 Wet Vrachtwagenheffing aangenomen in Tweede Kamer
- 2022-03-18 Transportstaking in Spanje houdt aan en wordt agressiever
- 2022-03-17 Aandeel e-trucks in Europese verkopen blijft steken op 0,5%
- 2022-03-17 Elektrische auto ook steeds geliefder bij particulieren
- 2022-03-15 Iveco kondigt komst bedrijfsauto’s op waterstof aan
- 2022-03-08 Proef met 'Last mile box' voor duurzame bevoorrading in Amsterdam
- 2022-03-07 Migros neemt de nieuwste generatie autonome orderverzamelaars in gebruik
- 2022-03-01 Conflict Oekraïne: Bedrijven stoppen activiteiten in Rusland en ingrijpende gevolgen Europese voedselvoorziening
- 2022-03-01 Bio-maaltijden onderweg naar Oekraïense vluchtelingen
- 2022-02-28 Haven Rotterdam draaide in 2021 op pre-corona niveau