Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Aan veel faillissementen in transportsector zit een luchtje'

Aan 43 procent van de faillissementen in de transportsector en de bouw zit een luchtje. Ondernemers laten hun bedrijf over de kop gaan om van werknemers en schuldeisers af te komen.

Onlangs liet de eigenaar van het Amsterdamse transportbedrijf G. Oudt het bedrijf volgens FNV Bondgenoten failliet verklaren om zo van 63 truckers af te komen. Hetzelfde zou afgelopen maand bij Timmerfabriek Schalkwijk in Haarlem zijn gebeurd.

Beide bedrijven startten vervolgens door bij dezelfde eigenaar, maar zonder de schuldeisers en een groot deel van de werknemers. De ondernemers ontkennen dat sprake is van opzet.

Volgens de stichting Malafide Doorstarten komt dat veel vaker voor, met name in de bouw, de horeca en de transportsector. Volgens de stichting, die is opgezet door transportorganisaties, FNV en CNV, waren 66 van de 155 faillissementen in de transportsector vorig jaar verdacht. De doorstarters laten per faillissement gemiddeld een half miljoen euro schuld achter.

Volgens bestuurder Edwin Atema zijn in het Nederlandse wegtransport tien tot vijftien faillissementsfraudeurs actief die moedwillig op een bankroet aansturen. "Al bij het opzetten van een onderneming weten ze dat er binnen twee, drie jaar een faillissement zal volgen, zodat ze van schuldeisers en lastige werknemers afkomen."

Bron: Het Parool

Publicatiedatum: