Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stichting gaat voor betere zichtbaarheid op winkelvloer

"Bert van Ruitenbeek: "De tijd is rijp voor Demeter"

Tholen – Bert van Ruitenbeek is sinds 19 januari 2011 directeur van de Stichting Demeter. De belangrijkste doelen: een hogere omzet in Demeter-producten en een groei in het aantal BD-boeren. Hoog tijd om eens te peilen of hij in zijn ogen op koers ligt. "Sinds mijn aanstelling hebben we toch al wat groei kunnen realiseren. Een steeds grotere groep mensen ziet Demeter als een keurmerk van een eigentijdse en inspirerende landbouwvorm waar kwaliteitsproducten uit voortkomen. De tijd is echt rijp voor Demeter. Groei en kwaliteitsontwikkeling kan echter alleen in ketensamenwerking gestalte krijgen. Daar werken we aan", aldus Bert.

Volgens hem is de relevantie van biologisch-dynamische landbouw groter dan ooit. "Het zijn veelal heel innovatieve boeren en telers. Collega-boeren en - telers kunnen nog veel leren van de innovatieve BD-werkwijze. Bijvoorbeeld als het gaat om bodemvruchtbaarheid, het sluiten van kringlopen en een antibioticavrije veehouderij. De BD-landbouw heeft vaak antwoorden op grote maatschappelijke vraagstukken omdat ze vanuit levenscycli, samenhang en balans denkt en werkt."



Kracht is ook de zwakte

Bert erkent dat de kracht van de BD-boer ook meteen de zwakte is. "Mensen die werken vanuit sterke uitgangspunten zijn vaker eigenwijs en wat meer op zichzelf, daardoor gaat soms de verbinding met de buitenwereld verloren." Ook daar is het zoeken naar de juiste balans. Hij ziet het dan ook als de grootste uitdaging om de mensen bij elkaar te krijgen voor hetzelfde ideaal. "Er zit veel kracht en energie in de beweging die er onvoldoende uitkomt. Dat is zonde. Mede met dat doel houden we 8 november een groot congres in de Rode Hoed."

Stichting Demeter wil de relevantie van BD-landbouw duidelijker uit gaan dragen. En tegelijk het bewustzijn voeden dat lekker en gezond voedsel alleen kan voortkomen uit een zo natuurlijk mogelijk landbouwsysteem. Demeter is daar het keurmerk voor. Het project 'Toekomst zaaien' is daar een voorbeeld van. In oktober zijn burgers welkom om in de weekenden op acht biologisch-dynamische boerderijen een akker in te komen zaaien met wintergraan.



"BD-landbouw heeft gewoon een goed verhaal, en door dit goed te communiceren en te zorgen dat we samen met de keten op kwaliteit sturen, kan de BD-boer de meerprijs krijgen die hij of zij verdient." Bert geeft aan dat het essentieel is dat er voldoende economisch perspectief blijft. "Juist de BD-landbouw is in de positie om de discussie aan te gaan over de noodzaak om naar nieuwe economische structuren en verhoudingen te zoeken. We moeten onderling de discussie aan durven gaan. Er is veel meer mogelijk als we het kunnen opbrengen om naar elkaar te luisteren."

Retail

Winkeliers staan volgens Bert steeds vaker open voor Demeter-producten. "Sowieso ga ik ervan uit dat we volgend jaar in de cijfers meer groei gaan zien. Naast Odin /Estafette, haakt ook Udea met de EkoPlaza-winkels volop aan bij biologisch-dynamisch, omdat dit een manier is om je als bio-supermarkt te onderscheiden van de reguliere retail. Wessanen is actief met Luna e Terra, de BioBakker met Demeter-brood en er is ook weer belangstelling aan het ontstaan om Demeter-vlees te gaan vermarkten. Daar zit namelijk veel meerwaarde."


Ambitie

De ambitie van Demeter is in eerste instantie om een aandeel van 10 procent binnen de natuurvoedingsmarkt in handen te krijgen. "Dit doel is zeker haalbaar als we tegelijk op kwaliteit blijven sturen." Bert ziet nog voldoende groeimogelijkheden. "Qua assortiment zijn we op sommige plekken nog te onzichtbaar. In de zuivel zijn we al goed vertegenwoordigd, maar vooral in vers zoals brood en en vlees liggen nog heel grote kansen. Überhaupt moeten we de zichtbaarheid in de winkels opkrikken, vooral ook bij groenten en fruit." Daarin zit de grote uitdaging voor volgend jaar: "We gaan onze diensten aanbieden om samen met de winkeliers te werken aan de verbetering van de zichtbaarheid op de winkelvloer en de kennis van het winkelpersoneel over producten met het Demeter-keurmerk."

Na dit interview werd bekend dat BD-melkveehouder Gerard Kok is overleden aan de complicaties van een operatie. Bert: "Met Gerard verliezen we een zeer actieve BD-boer en een uiterst sympathiek mens. We wensen zijn familie, collega's en vrienden alle sterkte toe."

Voor meer informatie:

Bert van Ruitenbeek
Stichting Demeter
Diederichtslaan 25D
3971 PA Driebergen
0343 522355
bert@stichtingdemeter.nl
www.stichtingdemeter.nl