Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ontwikkeling van businessmodellen voor certificering van kleine theeproducenten

Het aantal certificeringsinitiatieven voor kleine theeproducenten neemt wereldwijd toe. Desondanks is er weinig bekend over de operationele opzet van de businessmodellen die ervoor zullen zorgen dat deze initiatieven op de lange termijn steeds vaker zonder donorfinanciering kunnen worden geïmplementeerd en gehanteerd. Daarom heeft LEI Wageningen UR verschillende businessmodellen vergeleken die zijn toegepast op de certificering van kleine theeproducenten in Sri Lanka, Indonesië en Kenia. Het doel van deze vergelijking was om inzicht te krijgen in de businessmodelinnovatie die op dit moment plaatsvindt binnen de Kenya Tea Development Agency.

De vergelijking laat zien dat de trainingsactiviteiten van certificeringsinitiatieven worden gekoppeld aan een training op het gebied van productiviteitsverbetering. Dit wordt gedaan om te voldoen aan de kwaliteitsspecificaties die door de markt gevraagd worden.

Tegelijkertijd groeit in alle onderzochte gevallen het bewustzijn dat training voor zowel certificatie als productie het meeste baat zou hebben bij een structurele infrastructuur voor kennisoverdracht, zoals Farmer Field Schools (FFS's).

Deze twee factoren leiden ertoe dat er hogere eisen worden gesteld aan businessmodellen die gericht zijn op het creëren van zelfvoorzienende systemen. Om aan deze eisen te kunnen voldoen, moeten uitvoerende instanties manieren vinden om deze activiteiten te financieren met interne inkomsten of inkomsten van de markt. Geen van de door het LEI onderzochte modellen heeft een manier gevonden om deze inkomsten te genereren. Het LEI wil natuurlijk graag een steentje bijdragen aan het vinden van oplossingen om inkomsten te genereren.

Klik hier voor het rapport.

Voor meer informatie: Yuca Waarts

Bron: Wageningen UR
Publicatiedatum: