Sustainable Foods Summit: voedingsmiddelindustrie moet efficiëntie verhogen en rekening houden met sociale gevolgen
Robert van otterdijk van de 'Food & Agriculture Organisation' van de Verenigde Naties gaf aan dat 1,3 miljard ton aan voedsel verloren gaat of verspild wordt. Dit is bijna een derde van het voedsel dat voor menselijke consumptie geproduceerd gaat. Hij riep op tot strategieën om deze verspilling tegen te gaan, vanwege hun verband met voedselinflatie, voedselzekerheid en gezondheid.
De eerste dag van de bijeenkomst werd ook ingegaan op andere duurzame initiatieven, zoals partnerschappen in de duurzame landbouw, de biodiversiteit en winstdeling, evenals de groeiende complexiteit van de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. Ryan Brightwell van 'The Co-operative', de toonaangevende ethische retailer uit Groot-Brittannië, gaf inzicht in hoe zij omgaan met de ecologische en maatschappelijke uitdagingen. Zo is de retailer bijvoorbeeld van plan om de kooldioxide-uitstoot tegen 2020 te halveren.
Tijdens de tweede sessie (Sustainable Commodities) werd gesproken over de sociale impact van voedingsproducten. Lee Byers van Fairtrade International wees op de positieve bijdrage van fairtrade. Hij haalde daarbij de statistieken aan dat kleine agrarische producenten ongeveer een derde van de bevolking omvatten en dat zij 85 procent van de wereldwijde boerderijen vertegenwoordigen. Fairtrade kan de armoede aanpakken door de inkomsten te verhogen. Henk Jan Beltman gaf aan dat zijn bedrijf - Tony's Chocolonely - opgericht is om te protesteren tegen de slechte omstandigheden van de Afrikaanse cacaoboeren.
De tweede dag van de Sustainable Foods Summit stond in het teken van de authenticiteit van voedsel. Genetic ID wees op de omvang van het probleem: "Naar schatting vijf procent van alle levensmiddelen in Europa wordt getroffen door fraude."
AgroFair benadrukte tijdens de 'Marketing&Distribution Innovations'-sessie het belang van coöperaties in de voedingsmiddelenindustrie. Het Nederlandse bedrijf heeft vele telercoöperaties gefinancierd die overgingen op eerlijke handelspraktijken. Coop Denmark verklaarde tijdens de 'retail case study' dat biologische producten nu voor 22 procent deel uitmaken van alle levensmiddelenverkopen van zijn 'Irma-retailers'. Coop Denmarkt zegt eco-labels van derden te stimuleren, omdat ze bouwen aan het vertrouwen van de consument.
Eric Zweserijn van Sodexo gaf vervolgens enig inzicht in de mogelijkheden van duurzaam voedsel in het hotel-, restaurant- en cateringkanaal. Het foodservicebedrijf voorziet in 50 miljoen maaltijden er dag. Een groot probleem is echter de toename van het aantal eco-labels in de voedingsindustrie. Uit onderzoek van Organic Monitor blijkt dat er meer dan 400 eco-labels zijn in de voedingsindustrie, wat resulteert in meervoudige certificatie en verwarring bij de consument.
De zesde editie van de Sustainable Foods Summit riep veel vragen op over duurzaamheid in de voedingsindustrie: Welke impact zal een grotere efficiency in de keten hebben op de behoeften van een groeiende wereldbevolking? Wat zijn de gevolgen voor de voedselzekerheid en voedselinflatie? Hoe kan de integriteit van duurzaam voedsel worden gehandhaafd zonder verhoging van de productpijzen, rekening houdend met de stijgende kosten voor certificering en inspectie? Het streven is om dergelijke vragen tijdens de volgende edities van de Sustainable Foods Summit te beantwoorden.
Voor meer informatie: www.sustainablefoodssummit.com