Hier kwamen verschillende ondernemers en organisaties uit de branche bijeen om kennis en ideeën uit te wisselen over duurzaamheid en innovatie bij vakantieaccommodaties. Eerste conclusie: een duurzamere bedrijfsvoering hoeft niet ingewikkeld te zijn en met goede communicatie hierover maak je het verschil.
Uit de resultaten van de enquête blijkt dat weliswaar nog maar een beperkt gedeelte (5,6%) van de mensen op dit moment een accommodatie uitzoekt met het duurzaamheidslabel 'Bewust op Reis', maar dat 59% wel van zins is dit label in de toekomst mee te laten wegen bij hun keuzes. Daarmee kan vastgesteld worden dat ook in deze sector duurzaamheid voor consumenten een steeds belangrijker keuzecriterium is.
Maatregelen
Tijdens de bijeenkomst bleek dat een kamer in een duurzame accommodatie niet duurder hoeft te zijn en dat innovaties op het terrein van duurzaamheid vaak meer voor de hand liggen dan gedacht. Het Haagse Court Garden Hotel is hier een goed voorbeeld van. Door oa maatregelen die water en energie besparen en isolatie van het gehele pand kan dit hotel zich profileren als het meest duurzame hotel van Den Haag. En dat waarderen de gasten: een jaar na opening wordt al 60% van de omzet gerealiseerd door vaste gasten en relaties. Het hotel is er dan ook trots op dat het bordje 'Bewust op Reis' vanaf nu aan de gevel prijkt.Bewust op Reis
In 2010 hebben Bookit (Weekendjeweg.nl), NS, Accor Hotels Nederland en CenterParcs gezamenlijk het label 'Bewust Op Reis' opgericht. Dit label maakt voor consumenten in één oogopslag duidelijk of een vakantieaccommodatie beschikt over een duurzaamheidskeurmerk.Ondernemers die beschikken over één van de erkende keurmerken (Green Key, TraveLife, EU Ecolabel, Green Globe en ISO 14001) kunnen zich gratis aansluiten bij Bewust op Reis. Het label staat ook open voor andere duurzaamheidskeurmerken. Bewust op Reis wordt ondersteund door het ministerie van EL&I.
Bron: Pretwerk