Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumenten besteedden in 2011 ruim 30 procent meer

Duurzaam voedsel belangrijkste trend in boodschappenmandje

De omzet van duurzaam voedsel is in 2011 met 30,5 procent gestegen tot ruim 1,7 miljard euro. De groei is zelfs nog een fractie hoger dan in 2010, toen de stijging 29,4 procent bedroeg. Dat staat in de monitor Duurzaam Voedsel 2011, die het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie vandaag presenteerde.



Duurzaam voedsel is één van de belangrijkste groeimarkten in retail en foodservice. De groei is bovendien stabiel. Onder duurzaam voedsel vallen producten die zich positief onderscheiden door de manier waarop ze geproduceerd zijn: diervriendelijk, biologisch, milieuvriendelijk en/of ethisch. Alleen producten die herkenbaar zijn aan een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk zijn in het onderzoek meegenomen. De omzet van duurzaam voedsel steeg van 1,3 naar 1,7 miljard euro. De groei van duurzaam voedsel was daarmee tien maal zo hoog als de stijging van de totale omzet aan voedsel in Nederland. Het marktaandeel van duurzaam voedsel steeg in 2011 van 3,5 naar 4,5 procent.

Met name diervriendelijker geproduceerd vlees en vleeswaren, herkenbaar aan de Beter Leven sterren van de Dierenbescherming, werden door de consument gewaardeerd. De omzet verdubbelde bijna van 154 naar 295 miljoen euro. Biologische producten, Max Havelaar en MSC (duurzame vis) stegen met zo'n twintig procent. Van alle duurzaam geproduceerd voedsel is 43 procent biologisch, 17% UTZ Certified (met name koffie) en 10 procent Fairtrade/Max Havelaar. Vrijwel alle verkoopkanalen zijn in het onderzoek betrokken: supermarkten, speciaalzaken, horeca, bedrijfsrestaurants, instellingskeukens, tot aan boerenmarkten en internetverkoop.

Sinds 2001 voert het ministerie beleid om het aandeel duurzaam voedsel door middel van convenanten met marktpartijen omhoog te krijgen. Allereerst met drie convenanten voor biologische voeding, later voor diervriendelijker voeding en sinds 2010 door de instelling van het Platform Verduurzaming Voedsel.
De monitor Duurzaam Voedsel wordt samengesteld door het LEI, onderdeel van Wageningen UR, op basis van kassascans en andere marktgegevens. Het is een van de meest gedetailleerde en complete consumentenrapportages op het gebied van duurzaam voedsel in Europa.
Publicatiedatum: