Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Help andere ketens graag bij verduurzaming"

Jan Schrijver is bezorgd over ontwikkelingen op natuurtextielmarkt

Tholen – Bo Weevil is sinds eind jaren tachtig actief in de productie van biologisch katoen. De textielhandel doorloopt de hele keten, van plant tot eindproduct. "We hebben echt alles zelf uit moeten zoeken en in de loop van de tijd gelukkig ook partners gevonden die ons konden ondersteunen", licht Jan Schrijver toe vanuit het kantoor in Ermelo.

"In 1989 kwam vanuit de Good Food Foundation het idee om ook biologische katoen te gaan telen. In de buurt van de rozijnenvelden bij Izmir kwamen we katoen tegen en bio-katoenteelt leek een goede optie om de leefomstandigheden te verbeteren." Uiteindelijke werd in samenwerking met Green Cotton en ontwerper Kathreen Hamnett in 1991 het eerste bio-katoenen T-shirt op de markt gebracht (zie foto hieronder).



Zelf stond hij meteen helemaal achter het project, al waren de reacties niet altijd even positief. "We hoorden vaak de opmerking dat katoen toch niet eetbaar is en dus onzin om daaraan te beginnen." Ook de consument moest eraan wennen. "De mensen waren toen nog bang dat er juist met bio-katoen iets mis was." In navolging van de eerste bio-katoen project in Zuidoost-Turkije heeft Bo Weevil ook nog soortgelijke projecten opgezet op andere plaatsen in Turkije, Paraguay, Argentinië en Oeganda.


Ontwikkelingen op de markt

Jan maakt zich zorgen over de ontwikkelingen op de natuurtextielmarkt. Het begrip duurzaamheid vervlakt volgens hem steeds meer. "Met name de overweldigende reclame en promotieteksten in deze tijd voor allerlei viscosestoffen, gemaakt van bijvoorbeeld bamboe en eucalyptusbomen, worden door heel veel mensen redelijk kritiekloos aangenomen. De grote modewinkelketens communiceren hun duurzaamheidsinspanningen zo mooi, maar vergeten erbij te vertellen dat textiel die gemaakt is van gecertificeerd biologische vezels, zoals katoen, linnen en hennep, maar ook wol en zijde, veruit de beste optie is voor de verduurzaming van het textiel. Ik juich hun inspanningen natuurlijk wel toe, maar het blijft wel een beetje vaag en ondoorzichtig."



Dat H&M zich onlangs ook op de bio-kledingmarkt heeft gemeld is volgens Jan op zich een goede ontwikkeling, al is ook dit concern in zijn ogen nog te onduidelijk bezig. "Is de katoen die zij bio noemen nou echt alleen gecertificeerde biologische katoen, of een mengsel van bio met omschakelingskatoen of zelfs met 'better cotton', wat niet eens helemaal biologisch hoeft te zijn?"

Jan begrijpt ook niet waarom H&M niet op korte termijn helemaal overstapt op gecertificeerd biologische grondstoffen. "Daar is een lange termijn voor uitgetrokken en dan ook nog maar voor een tamelijk klein percentage van de collectie. Alle producten van Bo Weevil en andere serieuze textielbedrijven zijn voorzien van een GOTS-label. Ik nodig H&M en andere ketens uit om dat ook te doen. Als ze hulp nodig hebben, dan help ik ze graag in het zetten van grotere stappen in de verduurzaming. Ik vind het namelijk echt jammer dat ze pas over zoveel jaren over willen gaan."

Voor meer informatie:

Jan Schrijver
Bo Weevil
Harderwijkerweg 38A
3852 AD Ermelo
0341 562067
j.schrijver@boweevil.nl
www.boweevil.nl