Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thema: 'Toegevoegde waarde' van biologische voeding en E-commerce

Bio Retail Academy - meer dan (bio)logisch - 12 juni

De Bio Retail Academy biedt alle partijen, van retailer en belangenbehartiger tot producent die binnen de foodsector werkzaam zijn met biologisch, een compact programma vol interactie, inspiratie en informatie op het gebied van biologisch. De volgende editie van de Bio Retail Academy zal plaatsvinden op dinsdag 12 juni 2012.

Het centrale thema is: De 'toegevoegde waarde' van biologische voeding en E-commerce. Biologisch voedsel heeft als imago 'natuurlijk'. Geen kunstmatige toevoegingen. Zijn natuurlijke toevoegingen een verdere verrijking van dit imago of doen zij daar afbreuk aan? Dergelijke toevoegingen kunnen een verdere verwaarding opleveren aan biologische producten, maar past het ook bij de visie die biologisch heeft op voedsel? Levert het geen nadelige gevolgen op voor de groei van de biologisch sector? Wat zijn de effecten van toevoegingen op biologisch voedsel, en wat is het effect als we het weglaten?

E-commerce is sterk groeiende. Ook in food lijken er volop mogelijkheden te liggen. Veel biologische boeren of kleine verwerkers hebben al een eigen webshop. De consument van biologische voeding heeft niet alleen behoefte aan extra productinformatie maar lijkt ook meer open te staan voor dit nieuwe kanaal. Zijn er juist voor biologisch en/of Bio+ kansen te creëren door een voorloper te zijn of worden in e-commerce? In hoeverre willen mensen straks het product nog steeds kunnen zien, ruiken en/of voelen? En hoe zit het met de distributie van zowel houdbare als verse producten?

Programma

08:30 uur Ontvangst

09:00 uur Opening door de dagvoorzitter, Reinier Heijenberg

09:15 uur Biologisch en Retail: marktcijfers. Rini Emonds/SymphonyIRI
Biologisch groeit binnen retail in hoog tempo. Wat is de actuele stand van zaken? Hoe ontwikkelt de retail zich? Wat zijn de groeiers, waar blijven producten of productgroepen achter? Een overzicht van actuele omzet- en distributiecijfers op product en op totaalniveau. Maar ook een promotieanalyse voor biologisch komt aan bod, met onder het aandeel voor, in en na de actieweek.

09:30 uur De bio-consument: kennis, gedrag en houding. Hilbert Ykema / Symphony IRI Hilbert Ykema van Stichting Merkartikel Bio+ geeft inzicht in actuele consumenten-ontwikkelingen en trends. Met behulp van promotie-evaluaties en casestudies worden analyses met de aanwezigen gedeeld.

Aansluitend aan deze twee inleidingen is er een korte workshop 'Zelfstudie met cijfers'. Deze wordt in groepen uitgewerkt en vervolgens plenair behandeld.

10:45 uur Pauze

11:05 uur Arend Zeelenberg – Buro AZ
Welke emotionele aspecten op de verpakking zorgen er voor dat een voedingsproduct als duurzaam en aantrekkelijk wordt gepercipieerd door consumenten? Arend Zeelenberg geeft de deelnemers inzicht in het antwoord op bovenstaande vraag, met behulp van onderzoeksresultaten. Dit onderzoek is gehouden door het LEI, onder light users van biologische producten. Er is gezocht naar cues die de consument op een minder bewust niveau waarnemen en die de aankoopbereidheid doen verhogen. De uitkomsten zijn hoogst interessant en verrassend.

11:45 uur Miriam van Bree - Bionext
Bionext is een ketenorganisatie voor duurzame, biologische landbouw en voeding. De naam markeert de volgende levensfase van de branche, want het doel van Bionext is om een bijdrage te leveren aan de toekomstige kwantitatieve en kwalitatieve groei van de biologische sector door belangenbehartiging, ketensamenwerking en communicatieprojecten in samenwerking met het bedrijfsleven. Hoe zij dit doen, wat ze doen, en hun positie in de biologische sector komt Miriam van Bree vertellen.

12:15 uur Lunch met proeverij
Tijdens deze biologische lunch, vervaardigd door Chef de Cuisine Esther Smolders, zullen diverse biologische producten door de deelnemers geproefd worden.

13:15 uur Marcel Zwietering - WUR
E-nummers is dat de E van Eng? Levensmiddelen bevatten vaak vele ingrediënten, waaronder E-nummers. Consumenten kiezen steeds vaker producten zonder E-nummers. Is dat een verstandige keuze? Is er een verschil tussen chemische en natuurlijke E-nummers? Kunnen we zonder? Marcel Zwietering van de Wageningen Universiteit neemt de deelnemers mee in de wereld van E.

13:45 uur Marjan van Ravenhorst – Allergenen Consultancy
Marjan van Ravenhorst komt ons inzicht geven in de allergenenwetgeving en nieuwe ontwikkelingen daarbinnen. Ook gaat zij in op vragen als wat is voedselallergie? Wat zijn allergenen? Hoe gaan we om met etikettering? En hoe zit het met kruisbesmetting? Tevens zal worden toegelicht waarom het verschil tussen biologisch versus niet-biologisch in de allergenen problematiek niet relevant is.

14:15 uur Suzanne Stienen – DeliXL
DeliXL is wat foodservice betreft vooraanstaand. Vorig jaar introduceerde zij het assortiment Natuurlijk Verantwoord, en hiermee hebben zij het grootste en breedste verantwoorde aanbod in foodservice. Alle producten zijn relatief gezonder of op een duurzamere wijze geproduceerd, en worden getoetst door een onafhankelijke partij zoals bijvoorbeeld Skal. Deli XL wil haar klanten actief helpen bij het maken van een verantwoorde keuze.

Tijdens de Bio Retail Academy wordt toegelicht hoe zij dit willen doen, welk proces DeliXL heeft doorlopen om tot de samenstelling van het assortiment te komen, en welke effecten dit heeft. Wat kan de biologische sector hiervan leren?

15:00 uur Pauze

15;20 uur Kirsten Huijgen - EFMI
Consumenten kopen steeds vaker en steeds meer via internetwinkels. In het eerste halfjaar steeg de online omzet weer fors en daar zouden veel 'gewone' winkels momenteel een moord voor doen. Maar niet alle sectoren groeien even hard. (Biologische) levensmiddelen staat nog in de kinderschoenen. Hoe komt dat, en waar liggen de kansen? EFMI-onderzoeker Kirsten Huijgen presenteert de uitkomsten van haar recente onderzoek 'What's going on in online food retail?!'.

15:50 uur Workshop 'e-commerce & biologisch'
Aansluitend is er een korte workshop 'e-commerce & biologisch'. In kleine groepen buigen de deelnemers zich over vragen als 'Hoe kan biologisch het marktaandeel vergroten met gebruik van e-commerce?' en 'Is e-commerce het juiste middel om biologische voedingsmiddelen te verkopen?' De discussies worden samengevat en plenair nabesproken.

16:50 uur 'De Bio Retail Academy op reis'– Reinier Heijenberg
In Denemarken zijn ze de tijd ver vooruit als we het hebben over biologische voedingsmiddelen. Reinier Heijenberg geeft de deelnemers een kijkje in de Deense biologische markt: de positionering, de indeling van de retailstructuur, en hoe supermarktketen Irma omgaat met biologisch.

17:15 uur Wrap up door de dagvoorzitter
Terugblik op de dag, samenvatting en conclusies.

17:45 uur Borrelen en netwerken

18:30 uur Einde van de dag

Informatie op een rij

Datum: Dinsdag 12 juni 2012
Locatie: De Bio Retail Academy vindt plaats bij Hotel & Gasterij De Roode Schuur, Oude Barneveldseweg 98, 3862 PS Nijkerk (033 2461602). Een inspirerende en centraal gelegen omgeving met meer dan voldoende parkeergelegenheid.
Kosten: 795 euro per dag, 595 euro per dag voor Bio+ licentiehouders.
Dit bedrag is inclusief kosten voor docenten/sprekers, marktdata, lunch, locatie en
catering, cursusmappen, hand-outs, schrijfmateriaal. Exclusief btw.
U kunt zich aanmelden via deze link.
Publicatiedatum: