Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

16% van de Nederlanders koopt regelmatig bij boerderijwinkel

Afgelopen maand is 16% van de Nederlanders naar een boerderijwinkel geweest. Van de 84% die niet is geweest geeft meer dan 45% aan ook in de toekomst niet van plan te zijn naar een boerderijwinkel te gaan. En 39% geeft aan dit in de toekomst nog wel van plan zijn. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Intomart GFK en Food for Food naar aanleiding van de vraag 'Heeft u de afgelopen maand weleens een boerderijwinkel bezocht?'

Steeds meer boeren verkopen hun producten direct aan consumenten en Landwinkel, een coöperatie van 85 boeren wil doorgroeien naar 120 boeren met een professionele landwinkel in 2015. Voor de boer is de landwinkel een manier om meer te verdienen en in direct contact te komen met de eindgebruiker van zijn producten. Voor de consument een manier om verse en lekkere producten direct van de boer te kopen.

Tien procent van de respondenten heeft afgelopen maand eenmaal een boerderijwinkel bezocht, 6% bracht meerdere keren een bezoek. Gegeven de volumes die Nederlandse boeren en tuinders produceren lijkt dit percentage te klein om impact te hebben. Aan de andere kant vertegenwoordigen deze 16% respondenten wel een achterban van 2,7 miljoen consumenten. Stel dat 10% van de boeren en tuinders in een eigen winkeltje verkopen (10% van de 70.000 boeren en tuinders) dan betekent dat per boer per maand een afzet naar 385 consumenten (een klant representeert gemiddeld meerdere consumenten).

Wat echter wel opvalt in de resultaten zijn de verschillen in leeftijd. Zo bezoeken ouderen (65+) beduidend vaker een boerderijwinkel dan jongeren (20% voor 65+ tegen 12% voor 18-34). Dit kan te maken hebben met de hoeveelheid beschikbare tijd, maar kan ook iets zeggen over de relatie die jongeren hebben met voedsel – dat komt toch uit de supermarkt?

Bron: FoodforFood
Publicatiedatum: