Afgelopen maand is 16% van de Nederlanders naar een boerderijwinkel geweest. Van de 84% die niet is geweest geeft meer dan 45% aan ook in de toekomst niet van plan te zijn naar een boerderijwinkel te gaan. En 39% geeft aan dit in de toekomst nog wel van plan zijn. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Intomart GFK en Food for Food naar aanleiding van de vraag 'Heeft u de afgelopen maand weleens een boerderijwinkel bezocht?'
Steeds meer boeren verkopen hun producten direct aan consumenten en Landwinkel, een coöperatie van 85 boeren wil doorgroeien naar 120 boeren met een professionele landwinkel in 2015. Voor de boer is de landwinkel een manier om meer te verdienen en in direct contact te komen met de eindgebruiker van zijn producten. Voor de consument een manier om verse en lekkere producten direct van de boer te kopen.
Tien procent van de respondenten heeft afgelopen maand eenmaal een boerderijwinkel bezocht, 6% bracht meerdere keren een bezoek. Gegeven de volumes die Nederlandse boeren en tuinders produceren lijkt dit percentage te klein om impact te hebben. Aan de andere kant vertegenwoordigen deze 16% respondenten wel een achterban van 2,7 miljoen consumenten. Stel dat 10% van de boeren en tuinders in een eigen winkeltje verkopen (10% van de 70.000 boeren en tuinders) dan betekent dat per boer per maand een afzet naar 385 consumenten (een klant representeert gemiddeld meerdere consumenten).
Wat echter wel opvalt in de resultaten zijn de verschillen in leeftijd. Zo bezoeken ouderen (65+) beduidend vaker een boerderijwinkel dan jongeren (20% voor 65+ tegen 12% voor 18-34). Dit kan te maken hebben met de hoeveelheid beschikbare tijd, maar kan ook iets zeggen over de relatie die jongeren hebben met voedsel – dat komt toch uit de supermarkt?
Bron: FoodforFood

Abonneren
Vacatures
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid en Data
- Junior Kwaliteitscontroleur
- Productieleider
- Salesmanager substraten West-Europa
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
- Lead Auditor Kwaliteit & Processen
- Junior account manager
- Accountmanager
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- PFAS gevonden in biologische eieren in Denemarken
- Uniek korte-keten-concept van graan tot brood gepresenteerd
- Biologische sector is ondanks grote uitdagingen positief gestemd
- "Wij maken bio-pindakaas met hart en ziel, daarom maken wij kans tegenover het grote geld"
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
Top 5 - afgelopen maand
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-01-30 Tweede Oogst-winkel opent in Woerden
- 2023-01-23 Crisp neemt maaltijdbox De Krat over
- 2023-01-17 Streekplein: biologische parels van eigen erf
- 2023-01-12 "Momenteel krijg ik veel vraag naar biobrood"
- 2023-01-12 Groenteman Jos van der Lee rondt zijn prijzen naar beneden af
- 2023-01-10 3PointBox ontwikkelt oplossing voor onbemande verkooppunten
- 2023-01-06 Extra geld in het laatje voor natuurvoedingswinkel dankzij pakketpunt
- 2023-01-04 Biologisch aanbod in Oostenrijk in een oogopslag
- 2023-01-03 Drukte bij ZustainaBox na jaarwisseling zeker nog niet voorbij
- 2022-12-23 Reken de echte prijs van je kerstmaaltijd uit
- 2022-12-23 Wetswijzigingen voor detailhandel per 1 januari 2023
- 2022-12-21 Tool berekent het landgebruik van individuele voedingskeuzes
- 2022-12-16 Korte ketens: de (on)mogelijkheden in de Nederlandse food- en agrisector
- 2022-12-14 Maaltijdbox-vergelijking: Consumentenbond geeft Ekomenu 10 sterren
- 2022-12-09 In 'Out of Office' bouwen mensen met een burn-out stal om tot hoevewinkel bij bio-boerderijen
- 2022-11-17 "De gestegen kosten zijn niet meer terug te verdienen"
- 2022-11-07 Leefbaarheid in gevaar door druk op winkels
- 2022-11-07 "Nog steeds meer omzet dan voor de pandemie"
- 2022-11-02 Duurzaam verpakte fruitmanden voor retail en bio-Navelina’s voor de sappers
- 2022-11-02 Weer lokaal en biologisch ontbijt voor basisschoolleerlingen in Heino en omgeving