Eén van de trends in verpakkingen is dat de consument zich inmiddels ook verantwoordelijk begint te voelen en van de leverancier verwacht dat die het voortouw neemt in het oplossen van het duurzaamheidsvraagstuk. De roep van de consument om natuurvriendelijke verpakkingen wordt steeds groter.
Trendwatcher Monique Willemse (Momoko Visions Trends Concepts) signaleert de volgende verpakkingstrends voor de toekomst:
- Duurzaamheid: Biologisch afbreekbare en recyclebare verpakkingen. In Amerika is er een chipsverpakking ontwikkeld die binnen zes weken composteert nadat je hem weggooit. Een ander voorbeeld is de tandpastatube van papier. Het onderste randje kan worden weggescheurd zodat ook het laatste beetje tandpasta kan worden gebruikt.
- Kleinere verpakkingen: Verpakkingsmaterialen worden steeds dunner en lichter in gewicht. Dit betekent minder verpakkingsafval en verlaging van 'dead weight' tijdens transport.
- Biomimicry: Dit betekent het nabootsen van de ingenieuze eigenschappen van de natuur. Producten in natuurlijke verpakkingen versterken de intimiteit tussen het product en de gebruiker.
- Afwijkend Materiaal: Een andere verpakkingstrend is om een product op te laten vallen door een verrassende materiaalkeuze.
- Meer informatie naar consument: De Engelse supermarktketen Tesco wil op 70.000 producten gaan aangeven wat de CO2-emissie is die het verpakte product met zich meebrengt. De consument krijgt nu ook een eigen verantwoordelijkheid doordat het zichzelf kan informeren met behulp van informatie op een verpakking.
Bron: DMmediaplein, Verpakken Magazine