Consument roept om natuurvriendelijke verpakkingen

Verpakkingstrends voor 2012

Voor de marketeer is alleen kijken naar wat iets oplevert, niet genoeg. Hij moet ook anticiperen op de wensen van de consument en deze wil steeds meer een duurzame interactie met producten.

Eén van de trends in verpakkingen is dat de consument zich inmiddels ook verantwoordelijk begint te voelen en van de leverancier verwacht dat die het voortouw neemt in het oplossen van het duurzaamheidsvraagstuk. De roep van de consument om natuurvriendelijke verpakkingen wordt steeds groter.

Trendwatcher Monique Willemse (Momoko Visions Trends Concepts) signaleert de volgende verpakkingstrends voor de toekomst:
  • Duurzaamheid: Biologisch afbreekbare en recyclebare verpakkingen. In Amerika is er een chipsverpakking ontwikkeld die binnen zes weken composteert nadat je hem weggooit. Een ander voorbeeld is de tandpastatube van papier. Het onderste randje kan worden weggescheurd zodat ook het laatste beetje tandpasta kan worden gebruikt.
  • Kleinere verpakkingen: Verpakkingsmaterialen worden steeds dunner en lichter in gewicht. Dit betekent minder verpakkingsafval en verlaging van 'dead weight' tijdens transport.
  • Biomimicry: Dit betekent het nabootsen van de ingenieuze eigenschappen van de natuur. Producten in natuurlijke verpakkingen versterken de intimiteit tussen het product en de gebruiker.
  • Afwijkend Materiaal: Een andere verpakkingstrend is om een product op te laten vallen door een verrassende materiaalkeuze.
  • Meer informatie naar consument: De Engelse supermarktketen Tesco wil op 70.000 producten gaan aangeven wat de CO2-emissie is die het verpakte product met zich meebrengt. De consument krijgt nu ook een eigen verantwoordelijkheid doordat het zichzelf kan informeren met behulp van informatie op een verpakking.
Volgens Monique is de belangrijkste trend uit het rijtje 'duurzaamheid', het beschermen van de aarde. Dit in combinatie met versterking van het onderscheidend vermogen, economische groei, verlaging van kosten en verhoging van efficiency.

Bron: DMmediaplein, Verpakken Magazine

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.