Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Waar slaap jij eigenlijk onder?"

Verantwoord geproduceerd beddengoed blijkt groen gat in de markt

Twee ondernemers uit de reclame- en internetwereld wilden iets nuttigers doen dan de zoveelste multinational van een groen imago voorzien. Ze zochten een groen gat in de markt en vonden dat in bed.

"Veel producten zijn gemaakt op een manier die slecht is voor mens, dier en milieu. Ook dekbedden, kussens en beddengoed. Produceren zonder gif, kinderarbeid en dierenleed is echter ruim twee keer zo duur." Stephan Zeijlemaker en Rob van den Dool zagen hierin een groen gat in de markt. In 2009 richtten zij Yumeko op, een bedrijf dat verantwoord geproduceerde dekbedden, kussens en beddengoed verkoopt.

Zoeken naar een groen gat in de markt

"In 2009 besloten Rob en ik om samen een groene onderneming te starten. We hadden de volgende briefing gemaakt: het moest een consumentenproduct zijn, geen hoge investeringen vergen, we wilden in een markt stappen waar veel viel te verbeteren en waar nog weinig anderen actief waren. Het product moest kortom mooi, groen en betaalbaar zijn. We wilden een goed verhaal kunnen vertellen. We hebben namelijk beiden veel ervaring in consumentenmarketing."



"Na ongeveer een jaar regelmatig brainstormen, stuurde ik Rob een mailtje met de vraag: waar slaap jij eigenlijk onder? Rob sliep onder ganzendons. Hij ging op internet zoeken en stuurde me al snel een YouTube-filmpje waarop ganzen levend werden geplukt. We kwamen er bovendien achter hoeveel gif en slechte arbeidsomstandigheden eraan te pas kwamen. Verantwoorde dekbedden waren niet te krijgen. Er was niets in die markt. Bovendien realiseerden we ons dat er geen bekende merken zijn op het gebied van beddengoed."

"We hadden dus een gat in de markt gevonden. Vervolgens begon de zoektocht naar verantwoorde grondstoffen. We vonden uiteindelijk een pekingeendenhouderij in Nederland, die verantwoorde eendendons kon leveren. Biologisch en fairtrade katoen kopen we in India. Al onze grondstoffen hebben een keurmerk van Fairtrade, GOTS (Global Organic Textile Standard) en/of Cradle to Cradle. GOTS garandeert dat in de hele keten geen gif wordt gebruikt."

Bewustzijn creëren

"In augustus 2010 ging onze website live en kwamen de eerste orders binnendruppelen. We hebben nauwelijks marketingbudget. We geven alleen enkele honderden euro's per maand uit aan Google Addwords. Verder moeten we het volledig hebben van free publicity. Intussen hebben we vierduizend twittervolgers en duizend Facebookvrienden. Verder geven we onze producten weg aan tijdschriften, die ze kunnen weggeven met lezersacties. In ruil daarvoor staat onze naam in het blad en krijgen we redactionele aandacht. We willen bewustzijn creëren. Mensen moeten eerst weten dat er iets mis is in hun slaapkamer. Het bespreekbaar maken waar mensen onder slapen, dat is ons werk."

Bron: Sprout
Publicatiedatum: