Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VVN: Meer onveiligheid met hogere maximumsnelheid

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) verhoogt per 1 september 2012 de maximumsnelheid op de autosnelwegen naar 130 km/uur. De minister geeft aan dat alleen waar 130 km/uur niet mogelijk is vanwege het milieu en de verkeersveiligheid een lagere maximumsnelheid geldt. Dat zou betekenen dat de snelheidsverhoging nergens mogelijk is. Een hogere snelheid zorgt altijd voor meer risico.

Vanaf september 2012 kan op bijna zestig procent van de Nederlandse autosnelwegen 130 km/uur worden gereden. Aanvullend onderzoekt minister Schultz of de maximumsnelheid op nog eens negentien procent van de snelwegen omhoog kan. Een risicovolle beslissing, want hoge snelheid heeft op verschillende manieren invloed op de verkeersveiligheid. Wat is de invloed van snelheid op de verkeersveiligheid?

Snelheid heeft invloed op verschillende belangrijke aspecten in het verkeer. Hieronder vallen:

  • Reactietijd: Bij een hogere snelheid neemt de afgelegde afstand tijdens de reactietijd toe (de zogeheten schrikseconde).
  • Remafstand: Bij een hogere snelheid neemt de remafstand en dus de totale stopafstand meer dan evenredig toe.
  • Botskracht: Bij een hogere snelheid neemt de botskracht meer dan evenredig toe.
  • Snelheidsverschillen: Bij een hogere snelheid van één of enkele categorieën weggebruikers nemen de snelheidsverschillen met andere weggebruikers toe.
  • Massa: Bij een hogere snelheid zorgt de massa van een voertuig voor ernstiger letsel.

Hogere snelheden leiden dus tot meer ongevallen en tot meer verkeersslachtoffers. Hoewel de Nederlandse snelwegen relatief veilig zijn vallen er jaarlijks toch nog ongeveer vijftig verkeersdoden op wegen met een limiet van 120 km/uur. Zonder aanvullende maatregelen worden dat er meer als automobilisten harder gaan rijden.

Forse investering

Een hogere snelheidslimiet is vanuit verkeersveiligheidsoogpunt uitsluitend acceptabel als er geïnvesteerd wordt in aanvullende maatregelen, die de negatieve gevolgen van die snelheidsverhoging wegnemen of compenseren. Dat kunnen maatregelen zijn op het gebied van infrastructuur, voertuigveiligheid, in-cartechnologie, rijopleiding, wet- en regelgeving en handhaving. Tegenover de investering in een maatregel die het verkeer onveiliger maakt, moet dus een investering staan die de onveiligheid compenseert.

Hiervoor wil de minister tot 2018 45 miljoen euro uittrekken, naast de investeringen die zij doet voor compensatie van extra geluidsoverlast en extra belasting van het milieu. Alles bij elkaar is dat 132 miljoen euro. De kosten vanuit het ministerie van Veiligheid en Justitie voor extra handhaving (politie-inzet) en de aanleg van nieuwe trajectcontrolesystemen komen daar nog bovenop.

Al met al is het een aanzienlijke investering die volgens VVN effectiever op een andere manier besteed kan worden ter verbetering van de verkeersveiligheid.

Bron: VVN
Publicatiedatum: