Uit het onderzoek Inzicht voor de consument in duurzaamheidslabels van Wageningen UR (LEI, FBR en Rikilt) naar acht keurmerken blijkt dat organisaties uit de hele productieketen deze keurmerken vooral gebruiken om risico's af te dekken en een betrouwbaar imago te ontwikkelen. Vaak ontbreken eisen voor het vaststellen en meten van duurzaamheidsimpact. Terwijl consumenten keurmerken willen gebruiken om een goede keuze te kunnen maken of een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld.
Minimale scores
Informatie over de milieu-impact van voedselproductie is vaak lastig te vergelijken door verschillen in methodologie en de parameters waarin deze informatie wordt uitgedrukt. Tussen organisaties bestaat ook veel verwarring over de definitie van 'duurzaamheid'. Maar volgens de onderzoekers is het mogelijk een set minimale scores op te stellen voor diverse thema's waarbij een groot deel van de consument een product als duurzaam zou beschouwen.Keurmerken
EL&I wil het gebruik van duurzaamheidskeurmerken door marktpartijen en consumenten verbeteren. In opdracht van EL&I deed de WUR onderzoek naar acht keurmerken:- IKB varkens
- Milieukeur varkens
- PAS2050
- Rainforest Alliance
- Demeter
- EKO
- Puur & Eerlijk
- Ik kies bewust
Klik hier om het hele rapport te bekijken.
Voor meer informatie: Myrtille Danse
Bron: LEI Wageningen UR