EKO-keurmerk betrokken in onderzoek

Consument wil duidelijkheid in duurzaamheidslabels

Keurmerken voor duurzaamheid zouden duidelijker moeten zijn voor consumenten en marktpartijen. Dit helpt de consument beter te kiezen. De keurmerken geven nu te weinig informatie over de duurzaamheidsimpact van een product, terwijl de consument hier wel behoefte aan heeft.

Uit het onderzoek Inzicht voor de consument in duurzaamheidslabels van Wageningen UR (LEI, FBR en Rikilt) naar acht keurmerken blijkt dat organisaties uit de hele productieketen deze keurmerken vooral gebruiken om risico's af te dekken en een betrouwbaar imago te ontwikkelen. Vaak ontbreken eisen voor het vaststellen en meten van duurzaamheidsimpact. Terwijl consumenten keurmerken willen gebruiken om een goede keuze te kunnen maken of een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld.

Minimale scores

Informatie over de milieu-impact van voedselproductie is vaak lastig te vergelijken door verschillen in methodologie en de parameters waarin deze informatie wordt uitgedrukt. Tussen organisaties bestaat ook veel verwarring over de definitie van 'duurzaamheid'. Maar volgens de onderzoekers is het mogelijk een set minimale scores op te stellen voor diverse thema's waarbij een groot deel van de consument een product als duurzaam zou beschouwen.

Keurmerken

EL&I wil het gebruik van duurzaamheidskeurmerken door marktpartijen en consumenten verbeteren. In opdracht van EL&I deed de WUR onderzoek naar acht keurmerken:

  •  IKB varkens
  •  Milieukeur varkens
  •  PAS2050
  •  Rainforest Alliance
  •  Demeter
  •  EKO
  •  Puur & Eerlijk
  •  Ik kies bewust

Klik hier om het hele rapport te bekijken.

Voor meer informatie: Myrtille Danse

Bron: LEI Wageningen UR

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven