Kristof Huyghe, productverantwoordelijke bij Alma: "Alma doet op dit moment reeds inspanningen om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo wordt al het afval gerecycleerd door een bedrijf dat het verwerkt tot biomassa. Maar natuurlijk zijn we als bedrijf vooral bezig met voeding, en daarom willen we Vredeseilanden consulteren om te zien hoe we onze maaltijden duurzamer kunnen maken."
Vredeseilanden
Vredeseilanden biedt sinds 2009 trajectbegeleiding aan grootkeukens om de overschakeling naar een meer duurzame catering te ondersteunen en te vergemakkelijken. Anne Martens van Vredeseilanden: "We kozen bewust voor grootkeukens. Bedrijven of organisaties kunnen een maatschappelijke rol opnemen. Je kan onmiddellijk op grote schaal sensibiliseren en een groot publiek bereiken. Bovendien wijzen onderzoeken uit dat 39 procent van de maaltijden buitenshuis worden gegeten, waarvan 35 procent in besloten gemeenschap, zoals bijvoorbeeld een bedrijfsrestaurant."Biologische producten
Wat is duurzame catering eigenlijk? Martens: "Duurzame voeding bestaat uit tal van elementen. Eén van de zaken die wij grootkeukens adviseren, is de vermindering van de vlees- en visconsumptie. Dat heeft een enorme impact op onze ecologische voetafdruk. 33 procent van die voetafdruk halen we uit voeding, waarvan 50 procent door het eten van vlees en vis. Daarom willen wij de portie vlees per maaltijd aanzienlijk verminderen, of opteren voor vegetarische maaltijden. Mensen staan vaak nog sceptisch tegenover vegetarische maaltijden, maar we bieden de grootkeukens recepten aan waarmee ze aan de slag kunnen.""Daarnaast werken we met seizoensproducten, die we lokaal proberen aan te kopen om de milieubelasting die vervoer met zich meebrengt zo laag mogelijk kunnen houden en we zeker zijn dat de producenten een eerlijke prijs krijgen. Waar mogelijk promoten we het gebruik van biologische producten."
Goedkoop
Gaat een overstap naar duurzame catering niet gepaard met een prijsverhoging? Martens: "Niet noodzakelijk. Het gebruik van fairtradeproducten is een meerkost, maar dat wordt gecompenseerd door het aankopen van seizoensproducten, wat goedkoper is. Andere proefprojecten hebben al aangetoond dat soep bijvoorbeeld 100 procent biologisch geproduceerd kan worden zonder dat de prijs omhoog gaat."Hoe gaat die samenwerking met grootkeukens dan in zijn werk? Martens: "Bij onze projecten werken we altijd met mensen die dagdagelijks in het bedrijf actief zijn, omdat zij de noden van het bedrijf het best aanvoelen. Als je de werknemers een plaats geeft in het verhaal, ondervinden we meestal dat zij zeer positief staan ten opzichte van het project en uit een soort beroepsfierheid graag nieuwe dingen uitproberen."
Bron: Veto