Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologisch vlees niet zo in trek

Belgische vleesconsument kijkt vooral naar kwaliteit van product

Een studie van het Observatorium voor de Voedselconsumptie wijst uit dat vlees gezien wordt als een product dat almaar duurder wordt (door 80 procent van de consumenten). Bijna zes op de tien consumenten schatten dat hun koopkracht in de voorbije twaalf maanden verminderd is. Ondanks de hoge prijs consumeren Belgen gemiddeld 5,8 maal per week vlees. De minder begoede sociale groepen voelen het wel, zij beperken hun vleesconsumptie.

De keuzecriteria: kwaliteit eerst

De prijs komt echter maar op de tweede plaats als men de Belgen vraagt welke criteria hun keuze van een vleesproduct bepalen. De kwaliteit van het vlees komt eerst en de versheid bezet het derde trapje van het podium. Dan volgen de smaak, het uitzicht van het aangeboden stuk vlees, de geur, het vertrouwen in het verkooppunt en de afwezigheid van risico's in verband met de voedselveiligheid.

Als het idee hen wordt aangereikt, bevestigt de grote meerderheid van de consumenten dat ze meer aandacht voor het milieu hebben dan voorheen en bevestigen ze dat hun keuze meer naar vlees van betere kwaliteit uitgaat. Als hun gevraagd wordt om spontaan te zeggen wat hun vleeskeuze bepaalt, dan worden er nauwelijks milieu- of gezondheidsargumenten genoemd.

De meest geconsumeerde vleessoorten

Kip (93%), rundvlees (87%), varkensvlees (83%), kalfsvlees (80%) en kalkoen (74%) zijn de vleessoorten die de Belgische consumenten het meest eten. De andere soorten (lam, wild, konijn, eend, paard, geit) hebben veel minder succes, zeker bij de bescheiden sociale groepen.

Biologisch

Er wordt weinig biologisch vlees geconsumeerd, ongeacht van welke soort. Als verklarende factoren moeten we uiteraard de prijs vermelden, maar ook het feit dat de consument het belang van biologisch vlees niet goed inziet speelt een rol.

Bron: OIVO-CRIOC
Publicatiedatum: